RECENSIE: Weezer - Hurley

Weezer - Hurley2
recensie cijfer 2010-09-17 Reeds achttien jaar brengen de vier uit Californië afkomstige nerds van Weezer dezelfde college-poprock. Ondertussen hebben ze een ruime schare fans verzameld, maar hoge toppen hebben ze nooit geschoren. In het rijtje met uitermate originele albumtitels (Blue, Green, Red, e.a.) volgt nu Hurley, genoemd naar het gelijknamige dikkertje uit de televisieserie Lost. Bewuste marketingstunt of niet, deze release kon al van wat meer aandacht genieten dan zijn teleurstellende voorganger uit 2009.

De plaat is een zeer nostalgische geworden. De heren worden er niet jonger op en ook de fans van het eerste uur zullen nu al ruim over de dertig zijn. Openen doen ze wijselijk met de eerste single van het album, ‘Memories’. Deze catchy song bevat zelfs een verwijzing naar de Nederlandse jongeren die hun pad hebben gekruist: “all the freaky Dutch kids vomit then have sex”. De volgende twee songs brengen meer van het gekende succesrecept: strakke poprock die zo in de volgende ‘American Pie’ zou kunnen passen.

Als ze het album hadden afgewerkt tegen hetzelfde niveau dan hadden ze een plaatje kunnen afleveren. Maar helaas, hun poging om een rustige ballad te maken faalt door de vals klinkende stem van zanger Cuomo. Ook de cover van ‘Viva La Vida’ heeft ook niet veel om het lijf, de song wordt klakkeloos overgenomen en uiteraard komt dit kwartet nog niet aan de hielen van Coldplay.

Gelukkig hebben ze aan een extra editie nog een bonus track toegevoegd. Net zoals Shakira de themasong schreef voor de FIFA en Coca Cola K’naan’s song gebruikte om te adverteren tijdens het WK, schreef Weezer de aanmoedingingssong voor Team USA. Het resultaat mag er best wezen. Hun gekende poprock gebracht met een stevige beat onder vinden de fans als laatste track op de deluxe editie.

De hoogdagen van het ‘groene’ album of de single ‘Beverly Hills’ zal dit viertal niet meer beleven. Ze slagen er met Hurley echter wel in om de wereld met nog een paar toffe deuntjes te voorzien. Dit kan, in combinatie met de piekfijn uitgekozen titel en cover van de plaat, er op wijzen dat ze opnieuw de juiste weg hebben ingeslagen.
Recensent:Stephaan Cloet Artiest:Weezer Label:Epitaph
We Came As Romans – To Plant a Seed

We Came As Romans - To Plant a SeedDriewerf hoera! Een nieuwe telg van de screamofabriek! Ditmaal betreft het...