RECENSIE: Weezer - Raditude

Weezer – Raditude
recensie cijfer 2009-12-06 De laatste Weezer releases waren zeker niet gruwelijk slecht, maar als geheel nu ook niet echt om over naar huis te schrijven. Enkele losse tracks, met het geniale van het Red Album (2008) afkomstige ‘Troublemaker’ voorop, knallen hier nog regelmatig door de speakers, maar de laatste keer dat Make Believe (2005) hier van voor tot achter haar rondjes heeft gedraaid is toch echt van heel erg lang geleden. Wat stond daar eigenlijk allemaal op? Excuses, we dwalen af. Terzake nu. Ok, Weezer’s nieuwste album Raditude is nogal een slappe hap.

Opener ‘(If You’re Wondering If I Want You To) I Want You To’ en verderop ‘In The Mall’ mogen er nog best zijn, maar voor de rest trekken Rivers Cuomo en de zijnen te vaak een wat misplaatste trucendoos (in de vorm van kinderkoortjes, Hindi-zang en Lil Wayne) open en vraagt er verder ook maar bar weinig echt urgent om meerdere luisterbeurten.

Niet dat ‘The Girl Got Hot’, ‘Tripping Down The Freeway’, ‘I’m Your Daddy’ en ‘Put Me Back Together’ de plank volledig misslaan, maar de echte scherpte en het fijne ruwe randje is er toch wel heel erg van af deze keer. En als de band dan ook nog op momenten iets te geforceerd haar best doet om ‘gek’ of ‘anders’ uit de hoek te komen (‘Can’t Stop Partying’, ‘Love Is The Answer’) is het verdict snel geveld: Weezer klinkt op Raditude als een slap aftreksel van zichzelf ten tijde van top albums als het blauwe debuutalbum Weezer (1994) en Pinkerton (1996).

Mocht u toch tot aanschaf van dit schijfje over willen gaan, zorg er dan in ieder geval voor dat u de deluxe editie van Raditude in huis haalt. Deze uitgave bevat immers vier tracks die heel wat meer de moeite waard zijn dan pak ‘em beet de helft van de tracks van de gewone versie. Dat maakt dus nog wel iets goed, maar dit is en blijft de zwakste plaat van Weezer tot nog toe.

Eerdere recensies van Weezer:
- 26-06-2008: Weezer.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Weezer Label:Interscope Records