RECENSIE: Lostprophets - The Betrayed

Lostprophets – The Betrayes
recensie cijfer 2010-02-17 Maar liefst vier jaar hebben we moeten wachten op The Betrayed, het nieuwe album van Lostprophets. Het oorspronkelijke plan was om in 2007 een nieuw album uit te brengen, slechts een jaar na de release van Liberation Transmission. Zanger Ian Watkins kondigde bij het concert in april 2007 in de Melkweg al aan dat er snel een nieuw album zou komen. Er werd zelfs al nieuw materiaal gespeeld! Die aankondiging werd tijdens het concert met Seether – wederom in de Melkweg – in 2008 herhaald, maar het liep allemaal een beetje anders. Er lag inderdaad een compleet album klaar in 2007, maar de bandleden vonden het niet goed, te geproduceerd, en ze wilden het niet uitbrengen. Daarna volgden er een wisseling van platenmaatschappij en de zoektocht naar een geschikte producer. Afijn, vier jaar later ligt ie er dan eindelijk: The Betrayed.

Volgens Watkins is dit album hun hardste en meest eerlijke plaat tot nu toe. Dat wordt meteen duidelijk bij het inzetten van het eerste nummer ‘If It Wasn’t For Hate, We’d Be Dead By Now’. Watkins klinkt tijdens de eerste zinnen namelijk meer als Marilyn Manson dan als zichzelf. Voor de fans van het enigszins poppy vorige album zal het een flinke schok geweest zijn. Dat de plaat inderdaad een ruiger randje heeft blijkt ook uit de eerste single ‘It’s Not The End Of The World, But I Can See It From Here’, die al in augustus 2009 in Engeland uitkwam. Het blijft catchy muziek, maar de gitaren zijn duidelijker aanwezig en dat klinkt helemaal prima! Echt screamo op punksnelheid wordt het bij ‘Dstryr/Dstryr’ en ‘Next Stop, Atro City’. Deze laatste werd in 2007 al live gespeeld, heerlijk nummer!

Op de tweede helft van het album komt de oude stijl wat meer naar boven. Zoals we van Lostprophets gewent zijn hebben sommige nummers een hoog meezinggehalte. Wellicht om de fans van het eerdere werk niet helemaal af te schrikken. De combinatie van harde en wat melodieuzere nummers is prima, hopelijk is het hardere materiaal een vooraankondiging voor een heel album in die stijl.
Recensent:Imre Veen Artiest:Lostprophets Label:Sony Music
[The Q4] – [Sound Surroundings]

The Q4 - Sound SurroundingsIk hoef het niet onder stoelen of banken te steken; het debuutalbum van Arts...