RECENSIE: Yen Harley - The Substance of Things

Yen Harley - the substance of things
recensie cijfer 2010-04-21 Na het tijdelijk inactief zijn van de naam Yen Harley is deze Utrechtse band onlangs nieuw leven ingeblazen. In de nieuwe bezetting is zanger en gitarist Lukas Batteau aanvoerder, ondersteunt door een voltallige band bestaande uit gitarist Rolf Perdok, bassiste Josine van der Splinter en drummer Berry Vink. De band weet direct een frisse start te maken met het tien nummers tellende albumdebuut The Substance of Things.

Het is goed te horen dan Lukas Batteau en consorten veel naar Alice in Chains en Soundgarden hebben geluisterd. De donkere wolken op de hoes, de onheilspellende gitaarklanken op bijvoorbeeld ‘Family Man’ vragen haast om een Layne Staley of Chris Cornell uithaal. Batteau verkiest echter een wat rustigere zangstijl zonder daarbij in slaapverwekkendheid te vervallen. Een mogelijke reden hiervoor is de singer-songwriter achtergrond van Batteau. Zo zong hij al in het voorprogramma van Wouter Hamel in 2009. Toch is het niet net zo bitterzoet of jazzy als deze vrolijke singer-songwriter. Het depressieve ‘Inhale’ komt bijvoorbeeld toch echt uit een andere richting. Op The Substance of Things komen naast grungy nummers ook poprocknummers voor, zoals het uptempo liefdesliedje ‘Call it love’. Vooral de tweede helft van de plaat is ingetogener. Zo horen we op ‘Under Black Light’ een uithaal die haast wel oorspronkelijk door een nachtelijke kamer geschreeuwd moet zijn.

Dit debuut is een gevarieerd album van een band die goed op elkaar ingespeeld is. Het vindt het midden tussen rock en grunge, maar heeft bovenal vooral een niet-Nederlanse ondertoon. Een goed Nederlands debuut.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Yen Harley Label:Dying Giraffe Recordings
Destine – Lightspeed

Destine - LightspeedAls je de afgelopen maanden de single ‘Stars’ van Destine niet hebt gehoord...