RECENSIE: James Carter - Heaven on Earth (with John Medeski)

Heaven On Earth - James Carter Live At The Blue Note
recensie cijfer 2010-01-09 De afgelopen tijd zijn ze niet van de lucht, de supergroups. Bands bestaande uit muzikanten die stuk voor stuk zichzelf hebben bewezen in de wereld der muziek. Ze nemen samen een album op, vaak gevolgd door een gezamenlijke tour. Of de samenwerking tussen de muzikanten nou altijd tot een beter resultaat leidt dan wanneer zij alleen muziek maken, daar zijn de meningen over verdeeld, maar we kunnen rustig van een fenomeen spreken. Neem een Monsters of Folk, wat al een hype was voordat hun album ergens te horen was, of van eigen bodem natuurlijk Kyteman's Hip Hop Orkest, een afspiegeling van de complete Utrechtse hip hop scene. Dergelijke samenwerkingen en kruisbestuivingen zien we in alle genres van het muzikale spectrum.

Of we op Heaven on Earth nou een supergroup horen, zoals platenmaatschappij Half Note James Carter en zijn medemuzikanten noemt, of niet, we hebben ook hier te maken met een samenwerking tussen een vijftal goede jazzmusici. Voorgenoemde James Carter, oorspronkelijk afkomstig uit Detroit, lijkt uit de voeten te kunnen met elk rietblaasinstrument, van saxofoon tot basklarinet. Naast het componeren van jazz, timmert John Medeski lekker aan de weg op alles dat toetsen heeft. Van Hammondorgel tot melodica en synthesizer, tot de Steinway piano. Dan hebben we bassist Christian McBride, gitarist Adam Rogers en drummer Joey Baron, die eveneens behoren tot de avant-garde van de hedendaagse jazz. Op Heaven on Earth horen we een liveregistratie van deze vijf muzikanten in de New Yorkse Blue Note.

Jazz is natuurlijk een uitermate geschikte muziekstroming voor goed samenspel en improvisatie, iets waar de muzikanten in kwestie ook wel raad mee weten. Vanaf het begin zijn de verschillende muziekinstrumenten over elkaar heen aan het dartelen. De blaaspartijen spelen een prominente rol, maar niet zonder dat de overige instrumenten ook de kans krijgen om op de voorgrond te treden. Het is als een golfbeweging van nu eens zacht en rustig en dan weer plotseling opgevoerd tot een heftiger voller geluid. Zonder dat de muziek op hol slaat overigens; precies op het juiste moment worden dan weer de teugels aangetrokken.

Een liveregistratie is natuurlijk andere koek dan een live-ervaring. Met de opnames en geluidsbewerking achteraf, die voor het grootste deel voor rekening kwamen van Steve Remote, is dan ook goed werk geleverd. Dit draagt er zeker aan bij dat de muziek in al zijn nuances goed te horen is, dat je bijna de concentratie van de muzikanten kunt voelen. Goed werk dus. Een album dat aandachtig beluisterd mag worden, maar ook uitermate geschikt is om op een zondagmiddag op de achtergrond te laten sluimeren.
Recensent:Ike Breed Artiest:James Carter Label:Ada Global
Ricky Skaggs – Songs My Dad Loved

Ricky Skaggs - Solo, Songs my Dad Loved Ricky Skaggs is een country en bluegrass artiest, uit Kentucky in de...

McCoy Tyner – Solo: Live From San Francisco

McCoy Tyner - Solo: Live from San Fransisco Wat is in godsnaam de drijfveer van iemand die de zeventig is gepasseerd en...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT