RECENSIE: McCoy Tyner - Solo: Live from San Fransisco

McCoy Tyner – Solo: Live From San Francisco
recensie cijfer 2009-10-21 Wat is in godsnaam de drijfveer van iemand die de zeventig is gepasseerd en een reeks Emmy Awards op zijn schoorsteenmantel heeft staan. Passie voor muziek. Zo omschrijft McCoy Tyner zelf zijn oneindige motivatie voor zijn optredens en cd opnames. Waar hij het tijdens zijn vorige album nog met zijn Quartet deed is hij nu solo te horen op Solo: Live From San Francisco.

Net zoals veel eerdere cd’s van deze pianist zijn de nummers op dit album deels van Tyner zelf en deels covers. Waaronder een aantal van zijn vriend John Coltrane, de legendarische jazzmuzikant. Want hoewel de oorspronkelijke pianostijl van Tyner meer richting de blues gaat heeft hij in de jaren zestig ruim vijf jaar met Coltrane samen gespeeld. Tot twee jaar voor de dood van eerder genoemde. Deze samenwerking heeft hem wereldfaam gebracht. Sinds de jaren zestig behoort hij bij de wereldtop van jazzpianisten. De Coltrane nummers ‘Naima’, en het bekende ‘Lazy Bird’ worden op dit album prachtig uitgevoerd door Tyner. En ook ‘In A Mellow Tone’, van de andere grote jazzmuzikant Duke Ellington, misstaat in deze uitvoering niet. Ingetogen maar toch met kracht gespeeld.

Veelal beslist McCoy Tyner op het podium pas welke nummers hij gaat spelen. Zo ook tijdens dit optreden in mei 2007. Het heeft inderdaad bijna twee en een half jaar geduurd voordat het optreden op album is verschenen. Maar de beste man beschikt inmiddels over een bijna onuitputtelijk repertoire aan nummers dat hij makkelijk een avondvullend programma ervan kan maken. Maar de leeftijd laat dat helaas niet meer toe.

Voor de jazzliefhebber is Solo: Live From San Francisco een mooi album. De niet jazzliefhebbers moeten dit aan zich voorbij laten gaan. Voor de mensen die zich in jazz willen verdiepen zijn er meer toegankelijke albums om mee te beginnen maar hou de naar McCoy Tyner zeker in je achterhoofd.

Eerdere recensies van McCoy Tyner:
- 18-03-2008: McCoy Tyner Quartet.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:McCoy Tyner Label:Ada Global