RECENSIE: Awkward I - I Really Should Whisper

Awkward I – I Really Should Whisper
recensie cijfer 2009-09-16 Alamo Race Track was een paar jaar geleden weer een typisch Excelsior bandje, dat opeens in de schijnwerpers kwam, door Youtube-hit ‘Black Cat John Brown’. Djurre de Haan is bassist van Alamo Race Track, maar ook al een hele tijd bezig als singer/songwriter, en stond als zodanig ook al in de finale van de Grote Prijs en speelde al op Eurosonic. Onder de naam Awkward I wist hij al de aandacht van het buitenland op zich te vestigen. Hij speelde op befaamde showcasefestivals als SXSW en de buitenlandse aandacht is niet geheel vreemd. Debuutalbum I Really Should Whisper is een prima debuutplaat, met internationale allure.

Alternatieve folk maakt Awkward I, kleine liedjes die sober zijn aangekleed, maar altijd in al zijn simpelheid kunnen bekoren. Awkward I werkte voor I Really Should Whisper niet met een vaste band, maar nodigde verschillende collega’s (van andere Excelsior-bands) uit en keek per nummer wat er nodig was. Dat levert zeker geen onsamenhangend album op, integendeel, Awkward I weet prima de juiste snaar te raken. Het album klinkt daarbij prettig lofi, zonder dat de kwaliteit hieronder lijdt.

De titelsong had ook zo afkomstig kunnen zijn van Lucky Fonz, De Haan zingt alleen iets beter, maar de stemmen tonen toch ook gelijkenis. Op ‘Potentially Sorry’ klinkt Awkward I als Patrick Watson. De wat ijle zang, lijkt gekopieerd te zijn van de Canadees en De Haan slaagt er in dit nummer in dezelfde dromerige sfeer neer te zetten. Elliott Smith is ook nog een referentie die duidelijk van toepassing is op Awkward I. Dezelfde kleine liedjes, met een zelfde zeggingskracht en intensiteit. Maar waar Smith vaker richting de pop en rock ging, blijft Awkward I vrij kort bij de (alternatieve) folk. Wat ze vooral gemeen hebben is de stem en de mooie eigenschap om met een paar aanslagen op de gitaar de stemming te zetten.

Awkward I maakt geen gemakkelijke muziek en het zijn er ook niet de liedjes naar, om op de mainstream radio gedraaid te gaan worden, maar I Really Should Whisper is weldegelijk een grote Nederlandse ontdekking. Dit soort albums worden in Nederland veel te weinig gemaakt en als ze dan al gemaakt worden, krijgen ze veel te weinig aandacht. Awkward I bewijst dat je niet uit Canada, een verlaten plek in Amerika of Scandinavië hoeft te komen om melancholische en prima klinkende alternatieve folk te maken.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Awkward I Label:Excelsior Recordings
Joakim – Milky Ways

Joakim - Milky WaysDe Franse producer Joakim staat bekend als iemand die zich niet vasthoudt...