RECENSIE: Fair Warning - Aura

Fair Warning – Aura
recensie cijfer 2009-08-26 Fair Warning is een Duitse band die in 2006 een zeer sterke comeback maakte met het reüniealbum Brother's Keeper. De band bestaat sinds 1991 en is opgericht door oud V2 zanger Tommy Heart en oud Zeno bassist Ule W. Ritgen, tel daar bij gitarist Helge Engelke en drummer CC Behrens op en de band is compleet. Met het in 2009 verschenen album Aura brengen ze alweer hun twaalfde plaat uit.

Aura lijkt vrij weinig op zijn voorganger Brother’s Keeper. Dit album is veel softer en neigt meer naar poprock of Adult Oriented Rock dan heavy metal. De gebroken harten vliegen je in bijna alle nummers om de oren en je zou haast gaan denken dat de tekstschrijver hele dagen last had van hartpijn toen hij aan dit album bezig was. Titels als ‘ Fighting For Your Love’ en ‘Here Comes The Heartache’ doen dit in ieder geval wel vermoeden. De nummers brengen een bijna weemoedige gedachte aan de jaren 80 boven.

Ook de productie van Aura haalt het niet bij Brother’s Keeper. Waar het geluid op Brother' s Keeper groots en dramatisch is, is Aura maar vlak en bijna kil. Het volle gitaargeluid wat Brother’s Keeper prettig maakt om naar te luisteren is op Aura nergens terug te vinden. Wat wel gezegd moet worden is dat de stem van Tommy Heart nog steeds simpelweg goed klinkt. Ze omschrijven zijn stem zelf als: “gerijpt maar niet verouderd.” En ook de gitaarthema’s en solo’s zijn absoluut niet slecht te noemen, maar wel achterhaald en een tikje ouderwets.

Hoewel Fair Warning in Duitsland en zeker in Japan een trouwe en grote fanschare heeft, betwijfelen wij dat er in Nederland veel mensen zitten te wachten op dit album. De vraag is ook wat er aan de hand is met Fair Warning, zijn ze nou toch echt softer aan het worden door de leeftijd of hopen ze met deze sound op een groot, maar commercieel succes? Het viertal bestaat uit stuk voor stuk getalenteerde muzikanten, maar we leven in 2009 en dit schijfje had beter tot zijn recht gekomen eind jaren 80 of begin jaren 90, tijdens de hoogtijdagen van de hair metal en de zoetsappige melodische hard rock.
Recensent:Marion Jansie Artiest:Fair Warning Label:Metal Heaven
Regina Spektor – Far

Regina Spektor - Far Regina Spektor ’s laatste twee albums, Soviet Kitsch (2004) en Begin To...