RECENSIE: Various - Hiphop in je Smoel vol 1

Diversen – Hiphop In Je Smoel Volume 1
recensie cijfer 2009-06-22 Hiphop In Je Smoel bestaat in september 10 jaar en is van plan dat flink te vieren. Er komt een DVD, een “fokkin’ dik” boek en een festival. Om dit alles af te trappen is er de verzamel cd met de pakkende titel Hiphop In Je Smoel Volume 1 uitgebracht. 17 tracks van bekende of wellicht wat minder bekende hiphop artiesten.

De intro wordt gebruikt daar waar hij voor bedoeld is; het introduceren van het hoe en waarom van deze cd. Het feestjaar wordt even uitgelegd en hoewel dit erg interessant is om te horen wordt het wat droog gebracht en aangezien het bij een volgende luistersessie niet meer zo relevant zal zijn zal het waarschijnlijk erg snel gaan vervelen. Het instrumentale deel van de intro van dj’s Optimus en Vindictiv is wel van een ontzettend hoog niveau. Na een goed nummer van Mo en Brakko is Alpha the First met een nummer wat opvallend genoeg in het Engels is. Lekker hard en weer eens iets in het Engels als een goede tegenhanger voor de in meerderheid Nederlandse tracks op dit album. De enige echt oude rot tussen de jonge honden op deze cd is de gastrapper van de Digibombers, deze hebben Def-P als gastrapper op een verder wat kale elektro track. Een minder stuk op de cd is een traag nummer van Audio Elixer gevolgd door een wat hijgerig gangsta nummer van Heinek’n. In tegenstelling tot collega Heinek’n komt Risskant met een keiharde straat track gelukkig een stuk overtuigender. Fotosynthese is tegenwoordig overal van de partij en komt ook op deze cd weer keihard, waar deze 15 jarige toch de inspiratie vandaan haalt is een raadsel, maar hij geeft bij elk nummer weer blijk van een gigantisch talent. Een tweede Engelse track is van GMB & Adison, getiteld ‘How I Feel’, een heerlijk dromerig gezongen nummer. Afsluiter van de cd is een loom nummer van Zwart Licht. Na alle lichtvoetige en zelfs wat gangsta teksten op deze cd komt Zwart licht met een lichtvoetig nummer waar een wat lastigere tekst bij zit, hierdoor valt het nummer wat uit de toon, hoewel er met het muzikale niveau niets mis is. Als afsluiter is het daarom een juiste keuze, want hierdoor krijg je weer zin om de hele cd opnieuw op te zetten en te kijken of je toevallig door de verscheidenheid aan stijlen nog een pareltje gemist hebt .

De reden waarom precies op volume 1 voor precies deze selectie van 17 artiesten gekozen is, is helaas niet bekend. Er is naast de bekendere namen in hiphop Nederland in ieder geval een enorme hoeveelheid talent wat gehoord mag worden en wat in dit geval een uitermate aangename verzamelaar oplevert. Hierdoor maakt deel 1 erg benieuwd naar deel 2, wat toch hopelijk ook nog wel zal komen?
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Various Label:4XM Music
The Darkest Red - Destroy & Rebuild

The Darkest Red - Destroy & RebuildVoor de liefhebbers van Heaven Shall Burn, The Black Dahlia Murder en Sky...