RECENSIE: Damn Seagulls - Hunting Season

Damn Seagulls – Hunting Season
recensie cijfer 2009-09-04 Het lijkt de laatste jaren maar niet op te houden met de rockbands uit het Noorden van Europa die de rest van het continent willen veroveren. Damn Seagulls past prima in het rijtje ambitieuze rockbands die verder kijken dan de Scandinavische grenzen. Deze Finse band heeft net haar derde album uitgebracht. Hunting Season moet ervoor zorgen dat ze in Nederland doorbreken.

Het is inmiddels alweer het derde album van dit sextet uit Helsinki. Het vorige album, Soul Politics, heeft gezorgd voor de grote doorbraak in hun thuisland. Het behaalde daar de top tien en werd in alle grote muziekbladen van het land in de ‘best of’ lijstjes aan het eind van het jaar genoemd. En wanner je naar Hunting Season luistert is het niet gek dat deze band populair is geworden. Damn Seagulls weet simpelweg hoe je pakkende rocksongs moet schrijven. Een beetje punk, een beetje pop maar voornamelijk rock. En het gebruik van een saxofoon, orgel en keyboard geeft een eigen smoel aan de muziek.

De vraag blijft natuurlijk of het hier aan zal slaan? Dat is onmogelijk te voorspellen maar nummers als ‘Mad Max’, ‘Gone By The Dawn’ en ‘The Moon Keeps Me Co.’ hebben het zeker in zich om hits te worden. Hoewel het laatste nummer behoorlijk tragisch klinkt en je moet liggen. Maar als het je raakt dan ben je meteen verkocht. De zang in niet heel zuiver maar dat maakt het juist zo aantrekkelijk en meeslepend.

Er staan voorlopig nog geen optredens in Nederland op het programma. Hopelijk komt daar snel verandering in. Een korte clubtour zou zeker niet misstaan. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe deze mannen het er live op het podium vanaf brengen. Maar tot die tijd moet je het met het album doen. En dat is niet erg hoor want Hunting Season is zeker een aanrader!

Eerdere recensies van Damn Seagulls:
- 23-02-2008: Soul Politics.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Damn Seagulls Label:Fullstream Records