RECENSIE: VETO - Crushing Digits

VETO – Crushing Digits
recensie cijfer 2009-07-28 De hoes van het nieuwe album van VETO heeft wel iets weg van de hoes van het laatste album van Keane. Verder zijn de vergelijkingen met deze Deense band ver te zoeken. Crushing Digits is het nieuwste wapenfeit van het vijftal dat momenteel razend populair is in Denemarken.

VETO haalde vijf nominaties binnen bij de laatste Danish Music Awards. Daarnaast wonnen ze de P3 album van het jaar award. Deze prijs is vergelijkbaar met de 3FM award in Nederland. Wellicht hebben we hier dus met de nieuwe Europese vertegenwoordigers van de Deense muziek te maken. Het is natuurlijk niet zonder reden dat Crushing Digits ook in Engeland wordt uitgebracht.

Muzikaal zijn deze Denen het best te omschrijven als een kruising tussen Electro, Pop en Rock. Het is heel dansbaar en heel toegankelijk. Het past op Pinkpop maar ook op Dance Valley. En als je dan toch een band moet noemen waarmee ze te vergelijken zijn dan is het Depeche Mode. Maar wel een moderne versie ervan. En misschien iets minder donker. De eerste single van Crushing Digits is ‘Built To Fail’. Een subtiel opgebouwd nummer dat steeds verder wordt uitgebouwd tot een bombastisch muziekstuk. En het album kent nog een aantal van deze meesterwerkjes. Zoals ondermeer ‘Digits’.

Eigenlijk heeft VETO gewoon een heel lekker album afgeleverd. Een uitstekende zaterdagavondplaat. Energiek en met vlagen opzwepend. Laat ze maar naar ons land komen voor een aantal optredens.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:VETO Label:Sony Music
Rene SG – Party Hardy (live)