RECENSIE: Brian Sanhaji - Stereotype

Brian Sanhaji - Stereotype
recensie cijfer 2009-03-21 De naam Brian Sanhaji zal je waarschijnlijk weinig zeggen. De Duitser maakt een mix van verschillende dansstijlen, waarvan de kern altijd techno zal blijven. Zijn debuut ligt al ruim een maand in de schappen en wordt in Nederland verspreid door Rough Trade. Met Stereotype als titel toont de oosterbuur aan te beschikken over veel lef. Gelukkig klinken de elf nummers die verzameld zijn niet zo, integendeel.

De house, dub en minimal invloeden knallen vanaf de eerste track uit je speakers. Pompende beats, lange uithalen en een swingbaar ritme zijn terugkerende pluspunten op de langspeler. Kenmerkend voor deze muziek is het op- en afbouwen van en naar een climax. Zie het als een soort pauze tijdens het dansen, maar dan ingebouwd in de tracks. Het is goed te horen dat Brian Sanhaji geen nieuweling in het vak is. Zo stond hij in Detroit al op het Electronic Music Festival en heeft hij in Ibiza’s Spinclub platen gedraaid.

Enkele hoogtepunten die we op deze cd horen zijn ‘Symetria’, ‘Liftoff’ en de laatste track ‘A Simple Thing’, wat eigenlijk de beste van allemaal is. De plaat komt ook als deluxe-digipak uit, waarbij een tweede cd gevoegd is die een dj mix van het complete album bevat. Stereotype springt eruit ten opzichte van genregenoten, wat vooral door de onverwachte versnellingen of juist afremmingen komt. De panfluit van ‘A Simple Thing’ komt ook uit onverwachte hoek maar is zo verwerkt dat het een heerlijk geheel met de rest van de track vormt. Een absolute topper is het debuut niet, maar zeker een vermakelijke danceplaat!
Recensent:Kees de Jong Artiest:Brian Sanhaji Label:Rocket
Hatesphere- To The Nines

Hatesphere - To the Nines Hatesphere hakt er op haar nieuwe album To The Nines weer vrolijk op...