RECENSIE: Unbunny - Snow Tires

Unbunny – Snow Tires2
recensie cijfer 2008-09-06 Hoe is het in godshemelsnaam mogelijk dat ik nog nooit van Unbunny gehoord had? Het antwoord lijkt simpel: voor zover ik kan natrekken heeft geen enkele Unbunny-plaat ooit een Europese release gekend. De relatieve onbekendheid in thuisland Amerika zal hier ongetwijfeld mee te maken hebben gehad. Nu, vier jaar na de Amerikaanse release is het dan eindelijk zover en we mogen platenlabel Affairs Of The Heart (Munich Records) op onze blote knieën danken: Snow Tires is een meesterwerk.

Jarid del Deo is tekstschrijver, componist en oprichter van Unbunny. Hij maakt liedjes die zich nu eens luchtig voordoen om het volgende moment op je gemoed te drukken als een overvolle gereedschapskist. En je ook nog te laten genieten van je opkomende grafstemming. Neem nu het magisch mooie ‘Nothing Comes To Rest’: slechts een piano en het nasale stemgeluid van Del Deo, maar wat een briljante song. En dan die tekst! “Charlie, when is it gonna click?/I’ve been waiting all my life for this/I’m tired of living from your wrist/and leaving all decision to coincidence.”

Zoals ‘Nothing Comes To Rest’ staan er wel meer op Snow Tires. Bij ‘Pink Lemonade’ denk je zelfs even op Neil Youngs Harvest verzeild te zijn geraakt; trage baspartijen en dito drums, akoestische gitaar, subtiel jankende elektrische gitaar en een zanger die klaagt van “don’t leave me with the shakes” en “don’t hang me out to dry”. Prachtig.

De nummers ‘The Path’ en ‘X’ zijn afkomstig van de in 2005 verschenen EP Typist en fungeren op Snow Tires als bonustracks. ‘The Path’ volgt een meesterlijke gecomponeerde, sfeervolle akkoordenprogressie die perfect aansluit bij Del Deo’s gedubbelde vocalen. Tekstueel is het één van de sterkste nummers van het album. En de laatste zin –“Judge not others, lest you be judged” – mag dan wel een cliché van jewelste zijn, uit de mond van Del Deo krijgt het gezegde een hele nieuwe dimensie. Het had de perfecte afsluiter kunnen zijn, maar die eer komt ‘X’ toe. Het blijkt een ware anticlimax: een zeurderig gezongen staaltje zelfbeklag. Het mismaakte broertje van Radioheads ‘Creep’ zeg maar. Gelukkig is dat laatste nummer snel vergeten als je voor de zoveelste keer op de play-knop van je cd-speler drukt.

Snow Tires ligt sinds eind augustus in de winkel. Op 13 september staat Unbunny in Paradiso, alwaar zij het voorprogramma van Maria Taylor zullen verzorgen.
Recensent:Tom Springveld Artiest:Unbunny Label:Affairs of the Heart
TK Webb & The Visions - Ancestor