RECENSIE: TK Webb & The Visions - Ancestor

TK Webb & The Visions - Ancestor
recensie cijfer 2008-08-29 Internet is uiteraard een geweldige bron voor informatie, maar soms is het nog niet zo eenvoudig om van volstrekt onbekende artiesten een klein beetje achtergrondinformatie naar boven te halen. De Amerikaan Thomas Kelly alias TK Webb is zo’n muzikant die we in Europa nauwelijks kennen, maar aan de andere kant van de grote plas, avond na avond van hot naar her reist om alleen of met zijn band zijn muziek aan een inmiddels redelijk groot publiek ten gehore te brengen.

Thomas Kelly is in elk geval geboren en getogen in Kansas City, Missiouri en is zijn muzikale gitaarleven gestart op zijn negende. Reeds op zijn dertiende had hij als tiener in een aantal plaatselijke en regionale punk- en rockbands al laten zien wat hij in huis had om in 1999 zijn geluk te gaan beproeven in Brooklyn, New York. TK Webb genoot volgens eigen zeggen veel aanzien door zijn akoestische live-optredens en deelnames aan allerlei jam-sessies. Webb’s gitaarspel was in die periode toch duidelijk voorbestemd in de richting van de Folk en de Delta Blues te gaan.

Webb heeft inmiddels twee soloalbums op zijn naam geschreven, maar wist met zijn tweede album, Phantom Parade (Social Registry, 2006), pas de aandacht op zichzelf te vestigen en werd dan ook door het Rolling Stone Magazine met vier sterren lovend ontvangen. In 2007 besloot Webb om zijn muzikale horizon enigszins te verbreden en verder te gaan als een viermansformatie waarbij de band TK Webb and The Visions gedoopt werd. Naast tweede gitarist Brian Hale (ex-Love As Laughter), werd drummer Nic Gonzales (eveneens ex-Love As Laughter) en bassist Jordan Gable aan de band toegevoegd. Gitarist Brian Hale had Webb al terzijde gestaan op Phantom Parade uit 2006.

Het gevolg hiervan is dat op het nieuwe album Ancestor, de akoestische sound en het singer/songwriters genre plaats heeft gemaakt voor een zwaar en heavy gitaargeluid. Het album is geproduceerd door Matt Boynton in Vacation Islands Studios in Brooklyn, waarvan de officiële release is gepland voor begin september 2008. Van Folk of Delta Blues is op Ancestor geen spoor te bekennen, maar kunnen we Webb’s muziek beter in de categorie Alternitive Punkrock plaatsen. Bands als Nirvana of The Strokes komen bij mij iets eerder bovenborrelen dan muzikale uitspraken als op Delta Blues geïnspireerde rockervaringen. Al met al een aardig album, maar beslist geen cd om wakker van te liggen.
Recensent:Bert Reinders Artiest:TK Webb & The Visions Label:Kemado Records
Apache - Boomtown Gems

Apache - Boomtown GemsTerug naar de 70s en 80s met Iggy Pop, Kiss, Ramones, New York Dolls. Dat is...