RECENSIE: Versailles - Lyrical Sympathy

Versailles – Lyrical Sympathy
recensie cijfer 2008-01-15 Sinds een aantal jaren wordt Japanse rock en metal in Europa steeds bekender. Ook in Nederland beginnen bands als Moi Dix Mois en Dir en Grey bekende namen te worden. Een Japanse band die net om de hoek komt kijken is Versailles, dezee band is opgericht in maart 2007 en slechts enkele maanden later kwam Versailles al met een eerste demo. Eind 2007 hebben ze in eigen beheer het album Lyrical Sympathy opgenomen en enkele labels gevonden om het debuut zowel in Japan als in de rest van de wereld uit te brengen.

Het debuutalbum van Versailles bevat slechts zeven nummers, die stuk voor stuk erg lekker in het gehoor liggen. Opvallend is het ontbreken van de eerste demo/single 'Revenant Choir'. Waar 'Revenant Choir' erg catchy en makkelijk te volgen is, heeft het album toch een stuk meer diepgang. De snelle Dragonforce-achtige gitaarsolo's zijn op het album veranderd in zorgvuldig uitgekiende gitaarpartijen en de zang is niet meer in het Engels maar de zanger houdt het Japans. De toetsenist speelt ook een grote rol in de muziek, de band weet een mooie combinatie neer te zetten tussen de Europese powermetal en de Japanse J-rock.

Elk nummer heeft wel zijn eigen kwaliteiten, zo wordt het nummer 'The Red Carpet Day' door de twee gitaristes in een klassiek jasje gezet en is het nummer 'Shout & Bites' weer een stuk vlotter en harder. 'Shout & Bites' is tevens de eerste videoclip van het debuutalbum. De videoclip is ook erg leuk om aan te zien, in klassieke Japanse kledingstijl is de clip erg goed verzorgd. Al met al is dit mini-album als debuut een flinke prestatie voor deze Japanse band. Voor liefhebbers van powermetal en Japanse rock zeker de moeite waard om eens gehoord te hebben.
Recensent:Bas van Poppel Artiest:Versailles Label:CLJ Records
The Dynamics – Versions Excursions

The Dynamics - Version ExcursionsDe uit Frankrijk afkomstige The Dynamics zijn een regelrechte hit in het...