RECENSIE: Kagrra, - Core

Kagrra – Core
recensie cijfer 2008-08-06 Wie een band als Plastic Tree al ontoegankelijk vond, krijg het helemaal moeilijk met Kagrra. Het betreft vijf jongens die samen de stijl neo-Japanesque maken – het combineren van rock met Japanse traditionele instrumenten. Naast de muziek zien we ook hun cultuur terug in de kledingdracht, de bandleden treden regelmatig op in kimono.

Hun Europese debuut heeft een tijd moeten wachten, maar met Core gaan ze dit jaar een klein rondje Europa doen. Opvallend, aangezien ze in Japan al tien mini-albums en albums hebben uitgebracht, en in september hun negentiende single zullen uitbrengen. Daar worden ze reeds op handen gedragen, bij ons moet dit gebeuren met behulp van de tien nieuwe nummers.

Hoewel de muziek van de 10-jarige groep erg ongewoon is, zijn de nummers erg pakkend. Het blijkt niet uit te maken dat je de teksten niet verstaat. De muziek is erg sterk en gaat van zweverig naar harde gitaren en weer terug. Iets wat precies het juiste beeld van Kaggra geeft, altijd vernieuwend en geen moment hetzelfde. Dit alles met een lengte van veertig minuten, waardoor de Japanners precies krachtig genoeg zijn. De muziek is lekker fris en van een heel ander kaliber dan je zou verwachten.

Wees opgelucht; je hoeft geen cursus Japans te volgen om Kaggra te kunnen waarderen. Wanneer je interesse hebt in de cultuur en niet bang bent voor nieuwe instrumenten, dan is Core zeker iets wat je moet horen. Nu maar hopen dat de jongens hun eigen gezicht blijven houden. Veel bands uit Japan verpesten het namelijk door plots met Engelstalige nummers te komen, hopelijk blijft dit achterwege.
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Kagrra, Label:CLJ Records
Stereo MC's - Double Bobble

Stereo Mc's - Double BubbleDe release van Double Bubble mag best verrassend genoemd worden. Het zesde...