RECENSIE: Triptykon - Shatter

Triptykon – Shatter
recensie cijfer 2011-01-09 Duisternis, dood en verderf: welke onderwerpen verwacht je anders van een nieuwe cd van Thomas Gabriel Fischer’s Triptykon. Shatter is de opvolger van het goed ontvangen debuut album Eparistera Daimones maar bevat bevat helaas slechts vijf nummers met desondanks een speeltijd van een klein half uur.

Voor degenen die nog niet bekend zijn met Triptykon is het de moeite waard om eens wat werk van Fischer’s vorige band te luisteren, Celtic Frost kan bouwen op veel successen en heeft een cultstatus binnen de hardere metalgenres. Het nieuwe project Triptykon lijkt muzikaal gelukkig veel op zijn vorige band maar moet aan kwaliteit wel iets inleveren ten opzichte van Celtic Frost.

Shatter bevat drie nummers die niet meer pasten op het debuut album en twee Celtic Frost nummers opgenomen op Roadburn Festival in de Tilburgse 013. De luisteraar krijgt de eerste twee nummers een portie doom voorgeschoteld zoals de doom liefhebber het wil horen. Het hogere tempo dat soms wordt gemaakt op het debuut album wordt hier niet gehaald. Het derde nummer ‘Crucifixus’ is een experimenteel nummer dat de sfeer uit het plaatje helaas weg haalt.

Het tweede deel van het schijfje; de twee live nummers opgenomen op Roadburn Festival, brengt het bekende Celtic Frost nummer ‘Circle of the tyrants’ en op ‘Dethroned Emperor’ is de zang van Darkthrone’s Noturno Culto terug te vinden. In de twee nummers is duidelijk het verschil te horen tussen het oude Celtic Frost en Triptykon. Waar Celtic Frost nog wel eens het gaspedaal indrukte en de drummer wat meer werk had, produceert Triptykon alleen zware doom.

Shatter is een plaat voor de liefhebber van Celtic Frost en Triptykon of de liefhebber van doom metal in het algemeen. Anders zal je toch beter af zijn met een klassieker als Celtic Frost’s debuut album The Morbid Tales / Emperor’s Return.

Eerdere recensies van Triptykon:
- 03-04-2010: Eparistera Daimones.
Recensent:Bas van Poppel Artiest:Triptykon Label:Century Media