RECENSIE: Efterklang - Windflowers

Efterklang
recensie cijfer 2021-10-17 Casper Clausen moet wel heel goede ervaringen met het City Slang label hebben opgedaan bij de uitgave van zijn solodebuut eerder dit jaar. Want Efterklang, de band waar hij zanger is, brengt er nu ook hún nieuwste album Windflowers uit. Daarmee zetten zij na tien jaar een punt achter de relatie met het iconische 4AD. Geen gekke keuze als je hoort in welke richting de band zich muzikaal ontwikkelt. De richting die Clausen met Better Way was ingeslagen heeft duidelijk het geluid van Efterklang beïnvloed. Het is elektronischer en avontuurlijker geworden, en daardoor nog verder van traditionele gitaar-bas-drum popmuziek af komen staan.

Het nieuwe album wordt gekenmerkt door rustige, mooie nummers, waar de melancholische sfeer minstens net zo belangrijk is als een pakkende melodie. Na een album en een EP in het Deens, is Engels weer de voertaal, op het laatste nummer na. Gelukkig maar, want Deens is toch een lastige taal voor outsiders. Dat Clausen ook met Engels goed uit de voeten kan, bewijst hij met zijn poëtische teksten. Die worden ingetogen gezongen, in harmonie met de muziek.

De albumtitel verwijst naar de bloemen die in het vroege voorjaar, als de bomen nog kaal zijn, de bosbodem in Denemarken bedekken in prachtige kleuren. Ze staan symbool voor hoop en verandering. Daarmee onderstreept de band de start van een nieuwe periode. Door omstandigheden waren de drie jeugdvrienden voor dit album op zichzelf teruggeworpen. Dit keer dus vrijwel geen gastmuzikanten en gewoon veel zelf doen. Het ontbreken van druk en verplichtingen hebben zij maximaal benut om hun creativiteit de vrije loop te laten. En dat hoor je terug in goed gecomponeerde songs. Het album opent zachtjes met een nerveus hi-hat ritme, dat vervolgens wordt gecontrasteerd met langzame glijdende basnoten. ‘Hold Me Close When You Can’ met z’n trage pianoakkoorden en Clausen’s falset doen een beetje denken aan de mooiste nummers van Coldplay, zoals ‘Fix You’. Op ‘Dragonfly’ wordt een vocoder gebruikt, maar het is allemaal heel subtiel en goed in verhouding.

In hun twintigjarig bestaan is Efterklang zich muzikaal blijven ontwikkelen. Dat is lang niet alle muzikanten gegeven. Clausen’s zangkwaliteiten zijn in die tijd ook vooruitgegaan, zodat het nu echt wel aangenaam is om naar te luisteren. Windflowers heeft een heerlijke flow, die uitnodigt om het als album te luisteren. Je moet het wel even de tijd geven. Doordat het zo rustig is, grijpt het je niet direct bij de lurven. Maar met elke luisterbeurt groeit de aantrekkingskracht en besef je hoe goed het in elkaar zit.
Recensent:Dave Stam Artiest:Efterklang Label:City Slang
Cover She Drew The Gun - Behave Myself

She Drew The Gun - Behave Myself She Drew The Gun begint als soloproject van Louisa Roach, maar groeit...