RECENSIE: Ariel Pink - Archive Cycle 2

Ariel
recensie cijfer 2020-05-31 Tussen 1999 en 2004 nam de eigenzinnige artiest Ariel Pink als Ariel Pink’s Haunted Grafiti drie albums op: The Doldrums (2000), House Arrest (2002) en Worn Copy (2003). Hij was toen nog maar begin twintig. Twee decennia later bleek het een mooie gelegenheid om deze muziek eens goed af te stoffen. Dit tweede deel in de Archive Cycle volgt het in 2019 verschenen eerste deel op, waarin Loverboy (2002), Underground (2007) en Odditties Sodomies Vol. 2 (2008) werden ondergebracht. Ariel Pinks avontuurlijke muziek, uitsluitend opgenomen in zijn eigen huis, komt met deze heruitgaven weer mooi aan het licht.

Kenmerkend voor Pinks muziek is de lo-fi, er hangt een groezelig laagje over zijn muziek. Nu komt dat waarschijnlijk ook omdat hij deze albums op cassette opnam, die werden voor deze heruitgaven geremasterd. Pink lijkt zich op deze albums ook niet zozeer te bekommeren om een afgewerkt eindresultaat en geeft daarmee een inzicht in het creatieve proces waarmee zijn muziek tot stand komt. Zowel de lang uitgerekte nummers als korte intermezzo’s zitten vol met ideeën en details, zo veel zelfs dat het soms wat overweldigend wordt. Neem het tien minuten durende ‘Trepanated Earth’, een psychedelische trip met tempowisselingen, monologen in de vorm van samples en het springen naar verschillende genres. Pinks muziek neemt dan ook vaak de vorm van een caleidoscoop of collage aan.

Door de eigenaardigheid van zijn muziek werd hij destijds door de recensenten als weirdo bestempeld, maar bleek later een grote invloed te hebben op andere artiesten. Pink werd een voorbeeld voor hedendaagse DIY-artiesten, zoals Grimes en Jay Som. Muzikaal hoor je elementen uit zijn muziek, als dreampop en vaporwave, sterk terug in het geluid van artiesten als Beach House en Black Banshee. Daarnaast gebruikte hij krautrock, jaren ‘70 rock en punk om zijn muziek vorm te geven. Het retro-geluid werd ook wel bestempeld als ‘hypnagogische pop’, dat een verlangen naar het verleden opwekt.

Op ‘Gettin’ High In The Morning’ biecht Pink op hoe graag hij high wordt. Het is niet onbedenkelijk dat hij het grootste deel van deze albums onder invloed heeft geschreven en waarschijnlijk ook heeft opgenomen. Pink doet overigens niet zijn best om de grilligheid van zijn muziek onder stoelen of banken te steken. Zeker vergeleken met latere albums klinkt hij hier rauw en onvoorspelbaar. Deze Archive Cycle 2 biedt een mooie gelegenheid om het oudere en onbekende werk van Ariel Pink te (her)ontdekken. Verder bewijzen deze heruitgaven opnieuw de ongekende vindingrijkheid en creativiteit die Ariel Pink als artiest bezit.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Ariel Pink Label:V2 Records
Cover Theo Lawrence - Sauce Piquante

Theo Lawrence - Sauce PiquanteMet Sauce Piquante brengt Theo Lawrence een album vol tijdloze muziek...

Cover Braids - Shadow Offering

Braids - Shadow Offering Het vierde album van de uit Montreal afkomstige band Braids heet niet voor...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT