RECENSIE: Itasca - Spring

Itasca
recensie cijfer 2020-11-16 In tijden dat mensen nog aan vrijwillige sociale afzondering deden, we spreken het najaar van 2017, verruilde Kayla Cohen haar thuisbasis Los Angeles enkele maanden voor New Mexico. Zat als ze was van alle drukte en de niet nader genoemde problemen waar ze mee kampte, zocht ze de rust in een staat die we in Nederland vooral kennen als het decor van de legendarische Netflix-serie Breaking Bad en haar spin-off Better Call Saul. Nu klinkt dat misschien een beetje vreemd als je de schurkenavonturen van Walter White en consorten voor ogen haalt, maar wanneer je het geweld uit beide series wegdenkt, blijft er een leeg woestijnlandschap over dat inderdaad best rustiek lijkt.

Spring is het tweede album van Itasca, na het hooggewaardeerde debuut Open to Chance uit 2016. De nieuwe boreling vergt meer inspanning van de luisteraar dan de betrekkelijk lichtvoetige voorganger. Je moet er echt voor gaan zitten en zelfs een boek als afleiding kan al funest zijn voor de concentratie. Of beter gezegd, contemplatie. Zoals Cohen zich twee seizoenen volledig heeft gewijd aan het maken van de plaat, lijkt ze ook van haar toehoorders te verlangen dat die een kleine veertig minuten lang hun aandacht uitsluitend bij de muziek houden. Met tien hermetisch ingetogen liedjes en vrij eenvormige, moeilijk verstaanbare zang is dat niet altijd even gemakkelijk.

Gelukkig heeft de plaat op zich een aangename sfeer. Dat mogen we mede danken aan de bijdragen van gastmuzikanten als Daniel Swire (drums) en Marc Riordan (piano), die de hoofdzakelijk op gitaar gestoelde nummers extra aankleden, evenals de vioolarrangementen van James Elkington. Sowieso opvallend hoeveel mensen aan het album hebben meegewerkt, blijkbaar had Cohen terug in LA toch behoefte aan gezelschap na haar retraite in een traditioneel leemstenen huisje. Qua thematiek grijpt ze voornamelijk terug op het landschap van de Four Corners-regio waar ze verbleef en het verblijf op zich (zoals in de single ‘Only A Traveller’). De teksten bieden met name voor de scherpste luisteraars enige couleur locale; qua geluid en atmosfeer maakt het uiteindelijk weinig uit of de artieste haar mosterd nu haalde in New Mexico, het Great Lake District of Alaska. Spring klinkt vooral als de vrucht van iemand die even moest bijtanken in een andere omgeving.
Recensent:Ronnie Weessies Artiest:Itasca Label:Paradise Of Bachelors
Cover Lankum - The Livelong Day

Lankum - The Livelong DayHet debuutalbum Between The Earth And Sky uit 2017 van het Ierse Lankum...

Cover Omni - Networker

Omni - Networker Omni is een duo uit Atlanta, bestaande uit Philip Frobos (bas, zang) en...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT