RECENSIE: Amber Run - Philophobia

Amber Run
recensie cijfer 2019-12-03 Na een pianoriedeltje als intro van het album Philophobia, gaat Amber Run gelijk stevig uit de startblokken met het nummer ‘Neon Circus’. Nothing But Thieves en Sam Fender gaan er een concurrent bij krijgen zo te horen. Deze indierockband uit Nottingham laat op dit derde album aanstekelijke nummers horen. Na twee keer luisteren zing je bijna alles mee. Dat wil overigens niet zeggen dat het simpel in elkaar zit, zeker niet. Het is juist heel erg gelaagde muziek met veel afwisseling. ‘What Could Be As Lonely As Love’ bijvoorbeeld, klinkt als een jaren tachtig discodeuntje, met een lekker baslijntje. Dat nummer wordt dan gevolgd door de eerste single van het album, ‘Carousel’, die het nog wel eens goed zou kunnen doen op een festivalweide alwaar de menigte dan op de maat mee kan springen.

Dan is het tijd om gas terug te nemen met de ballad ‘Affection’, waar de falsetstem à la Jeff Buckley van Joshua Keogh het kippenvel op je arm tovert, maar met een paar belletjes erbij zou het qua sfeer ook zo een kerstnummer kunnen zijn. Met ‘Medicine’ blijven we in de rustigere sferen, althans tot halverwege het nummer, waar het tempo wat omhoog gaat naar een War On Drugs niveau. Maar pas na ‘I Dare You’ gaat het tempo pas echt weer omhoog en dat is net op tijd voordat de aandacht verslapt. Ook in de vlottere nummers zakt het tempo regelmatig in, maar dat zorgt dan weer voor extra dynamiek. Deze Britten weten goed waar ze mee bezig zijn, de muziek klinkt uitgebalanceerd en ligt lekker in het gehoor, zonder dat het allemaal te bedacht over komt.

Philophobia, wat zoiets betekent als de angst om verliefd te worden, is een prachtig afwisselend album, waarin Amber Run het beste van zichzelf laat horen en waar je gerust verliefd op kunt worden. Dat de afsluiter ‘Worship’ nogal saai en zoetsappig is, met oneindig herhalende teksten zoals, ”It’s torture to love you” en ”I lived alone before I met you, maybe I’ll live alone again”, is ze vergeven. Met wat airplay op de betere radiozenders kan deze band uitgroeien tot een nieuwe sensatie.
Recensent:Johan Kramer Artiest:Amber Run Label:Orchard Records
Cover Hasse Fröberg & Musical Compagnion - Parallel Life

Hasse Fröberg & Musical Compagnion - Parallel LifeHasse Fröberg vormt samen met Roine Stolt het gezicht van The Flower Kings....