RECENSIE: Dead Lakes - New Language

Dead Lakes
recensie cijfer 2020-09-11 Dead Lakes is een broeierig moerasgebied in het noorden van Florida waar niet veel groeit. Maar de band Dead Lakes komt uit Seattle, helemaal aan de andere kant van de States. Ooit een broeinest van muzikaal gitaargeweld. Gitaren horen we ook zéker terug op de nieuwe EP van deze jonge band. Na eerder een paar losse nummers te hebben uitgebracht en een EP van drie nummers, is er nu New Language, waar vijf nummers op staan.

Opener ‘Close To Me’ knalt er meteen lekker in met een salvo aan double bass drums in het begin. Het refrein ligt lekker in het gehoor en blijft goed hangen. Mooi hoe in de prechorus even gas terug genomen wordt, zodat dat refrein extra krachtig erin komt. De break met weer die lekkere double bass had wel wat langer mogen duren.

De single ‘Paradise’ is een melodieus nummer, dat prima past in de lijn van het latere werk van Bring Me The Horizon. De ”oooh ooohs” zijn makkelijk mee te zingen en het trucje van afwisselend hard en zacht wordt veelvuldig gebruikt, zodat het wel af en toe wat te bedacht klinkt.

‘SMS Happiness’ is wat ingetogener en heeft, anders dan de titel doet vermoeden, niet zo’n vrolijke boodschap. Frontman Sumner Peterson bezingt hier zijn onderdrukte emoties (“Fake smile so it doesn’t show”) en worsteling met angststoornissen ( “Hell has found its home”) in dit lied. Er zullen ongetwijfeld fans zijn die zich herkennen in deze teksten.

Toegegeven, deze plaat heeft meerdere luisterbeurten nodig om het naar waarde te schatten en dat verdient hij ook. Niet alleen omdat je dan de nummers beter leert kennen, maar er zitten ook verschillende geluidjes en dubs in die misschien niet meteen opvallen zoals bijvoorbeeld bij ‘Nogodsnomasters’, waar je een subtiele, haast zwevende extra zanglijn zou kunnen horen.

Titeltrack ‘New Language’ gaat over jong volwassenen, een categorie waar je de leden van de band toe kunt rekenen, die zichzelf leren ontdekken en wat ze kunnen doen om gelukkig te worden. Je leven op jouw manier leven bijvoorbeeld, zonder vast te zitten in een keurslijf van naar de kerk gaan, studeren, werken, trouwen en een zo duur mogelijk huis kopen. De jonge mannen van Dead Lakes kiezen vooralsnog voor een bestaan als rockband. En geef ze eens ongelijk.
Recensent:Johan Kramer Artiest:Dead Lakes Label:SharpTone Records
Cover Haken - Virus

Haken - VirusIn meer dan tien jaar tijd heeft de progmetalband Haken uit...