RECENSIE: Metz - Atlas Vending

Metz
recensie cijfer 2021-01-04 Over de betekenis van de titel Atlas Vending wordt een beetje geheimzinnig gedaan, maar er schijnt een verband te zijn met de nummers op de plaat. Zanger Alex Edkins, van de Canadese noise punkband Metz, hoopt in ieder geval dat deze plaat een soort van tonicum, een stimulerend en versterkend middel voor het lichaam, zal zijn voor de luisteraars. Dat is in ieder geval gelukt, want de energie die uit de speakers vloeit, stroomt rechtstreeks je lijf in. Van deze opgefokte noise punk krijgen zelfs de meest vredelievende mensen op een fijne manier agressieve neigingen. De inspiratie hebben de mannen gehaald uit de wereld die in hun ogen in een neerwaartse spiraal terecht is gekomen met Donald Trump aan het roer in de Verenigde Staten. In ‘Hail Taxi’ zingt Alex: ”We’d sit and watch as the world passed by, It never looked that way before”.

Waar op het vorige album Steve Albini nog achter de knoppen zat, wordt er voor dit vierde album toch weer gezocht naar een ander geluid. Atlas Vending is opgenomen in de Machines With Magnets Studio waar Seth Manchester de engineer is. Een fijne bijkomstigheid in coronatijd is, dat er in deze studio ook slaapplekken, een badkamer en een keuken aanwezig zijn, zodat je in principe de deur amper uit hoeft. Ook deze langspeler is weer uitgebracht op het Sub Pop label, waar ook onder andere Nirvana ooit hun muziek uitbracht. De band heeft zich verder ontwikkeld de afgelopen jaren. Je hoort meer muzikale diepgang dan op het titelloze debuutalbum uit 2012, maar de rauwheid blijft.

Ook al is de muziek hard, de zang heeft vaak wel een mooie melodie in de refreinen, zoals bij ‘Hail Taxi’ met overrompelende drumsalvo’s in het begin en ‘Draw Us In’. De onheilspellende opener ‘Pulse’ begint met een hele snelle hartslag, daarna verrassende drum accenten, slepend gierende gitaren en zanger Alex die zijn longen uit zijn lijf schreeuwt met zijn mooie rauwe stem. Maar hoogtepunt en meest toegankelijke nummer van de plaat is toch het opzwepende ‘Draw Us In’ met zijn tegendraadse ritmes en rustige passages en heeft wel wat weg van de post-hardcore van de Texaanse band At The Drive In. De postpunk achtige single en tevens laatste nummer van de plaat, ‘A Boat To Drown In’, bevat puntige breaks en een extreem lang outro, waar je helemaal ingezogen wordt en bijna van in trance kunt raken. Het is bedoeld als het beeld van een persoon die ontsnapt en wegrijdt uit deze donkere, verwarrende wereld die Atlas Vending heeft gecreëerd en laat daarmee de luisteraar gedesoriënteerd achter.
Recensent:Johan Kramer Artiest:Metz Label:Subpop
Cover Hello Forever - Whatever It Is

Hello Forever - Whatever It IsBegin 2020 kwam het Amerikaanse collectief Hello Forever met de digitale...

Cover Armed Cloud - Torque

Armed Cloud - Torque Wanneer je als band je album vergezelt van een ‘eigen’ gebrouwen biertje (een...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT