RECENSIE: Outer Spaces - Grazing Globe

Outer Spaces
recensie cijfer 2019-12-08 De albumtitel Gazing Globe is de Engelse benaming voor een bolvormige spiegel die wel als tuinornament wordt gebruikt. Het object vormt de kern van een kustwerk van Alan Resnick dat bestaat uit op eBay gevonden spiegelselfies. Dat eigenaardig vervormde beeld inspireerde Cara Beth Satalino, de drijvende kracht achter Outer Spaces, om er een liedje over te schrijven. En zo staat het hele album vol met heel persoonlijke gedachten en observaties, geschreven door een vrouw die worstelt met angststoornissen en depressies.

Een crisis in je leven kan leiden tot kunst van grote diepgang en schoonheid. In dit geval levert het niet meer op dan een matige LP. De muziek van het trio kabbelt tien nummers lang voort, terwijl Cara er nogal mat bij zingt. Het ontbreekt bijna aan elke vorm van expressie en er spreekt bar weinig passie uit. Bij openingstrack ‘I See Her Face’ lijkt het alsof je Fleetwood Mac hebt opgezet, niet alleen door de muziek, maar ook doordat Cara Beth’s zang doet denken aan Stevie Nicks. De rest van de nummers zijn typische Amerikaanse middle-of-the-road indiepopsongs; nergens aanstootgevend maar ook niet inspirerend. ‘You Won’t Let Go Of My Line’ waar een video voor gemaakt is, springt er als enige nog tussenuit door de hook van het refrein.

Samen met Chester Gwazda (keyboard/bas) heeft ze dit album geproduceerd. Rob Dowler verzorgt het drumwerk, nou ja de ritmesectie, want drummen klinkt wilder dan het is. De drie kennen elkaar van hun muziekstudie aan de Purchase college van de New York State University, waar ook de succesvolle Mitski is afgestudeerd. Het uitblijven van een doorbraak ligt dus niet aan de opleiding. Hoewel Outer Spaces in de VS flink tourt, heeft het in Europa nog maar weinig harten veroverd. En met dit album zal daar waarschijnlijk geen verandering in komen. Gazing Globe is een doorsnee indiealbum dat zelfs na meerdere keren luisteren weinig indruk weet te maken. Om bestaansrecht te verwerven op een markt waar zoveel aanbod is, moet je de luisteraar raken. En dat doet dit album niet.
Recensent:Dave Stam Artiest:Outer Spaces Label:Western Vinyl
Cover Uzeda - Quocumque Jeceris Stabit

Uzeda - Quocumque Jeceris StabitAls je dacht dat Tool het alleenrecht heeft om een lange periode van stilte...