RECENSIE: Vly - I/Time

Vly
recensie cijfer 2015-12-11 Vly, een nieuw progcollectief van muzikanten uit alle hoeken van de wereld, heeft elkaar nog nooit ontmoet. Dat zeggen ze althans, al lijken de meegestuurde persfoto’s iets anders the beweren. In werkelijkheid bedoelen ze hier mee dat Vly hun debuutalbum I / (Time) apart van elkaar heeft opgenomen, in verschillende delen van de wereld en zonder daadwerkelijk samen in een ruimte het materiaal te bekijken. Hierbij ligt natuurlijk een onsamenhangend eindproduct op de loer, maar verrassend genoeg is juist het tegenovergestelde het geval. I / (Time) is een prettig in het gehoor liggend album, maar wel met een gigantisch eenheidsworst gehalte.

Hoofdthema’s op Vly’s debuutalbum zijn water en lucht, twee aardse substanties die wel vaker in de prog worden bezongen. Het beperkt de altijd aanwezige Pink Floyd-invloeden bij moderne progbands wel tot de beginperiode van de Britten. Dat ze niet zo psychedelisch te werk gaan is te danken aan toetsenist Elisa Montaldo, wiens muzikale geschiedenis in thuisland Italië ligt en daarom meer heeft met de meer natuurgedreven instrumentale muziek van onder andere Ennio Morricone. De hele groep werkt onder aanvoering van Karl Demata, ex-gitarist van onder andere Crippled Black Phoenix. Zijn gitaarwerk hier is behoorlijk klassiek georiënteerd. Samen met bassist Chris Hellmann, eveneens ex-Crippled Black Phoenix, vormt hij het basisgeluid waar de rest op voortborduurt.

Alle bandleden hebben dus de nodige ervaring en niemand laat dan ook afweten hier. Helaas laat echter ook niemand het beste van zichzelf zien. Het grote voordeel van het opnemen en samenwerken in dezelfde ruimte is natuurlijk dat je elkaar kan pushen en naar nieuwe hoogtes kan duwen, iets wat overduidelijk totaal niet gebeurd is bij het opnemen van I / (Time). Iedereen speelt op safe en dat levert een behoorlijk saai album op. De langere nummers als ‘Perfect Place’ en ‘Time’ gaan het ene oor in en het andere uit, ze drammen maar door en werken nooit naar een bepaald crescendo toe of bevatten een memorabel moment of wat dan ook. Zelfs de betere nummers als ‘Silver Beaches’ en ‘Message In Water‘ zijn minuten na het eindigen van de plaat alweer totaal uit het hoofd verdwenen.

I / (Time) lijkt daarom ook ironisch genoeg best veel op het water waarover zo veel gezongen wordt: Als er eenmaal een glas voor je neus staat zullen de meeste mensen het niet laten staan, maar erg enthousiast word je er niet van. Zo ook het debuutalbum van Vly: Staat het op de achtergrond aan dan zet je het waarschijnlijk niet meteen af, maar als beter zijn dan stilte je beste argument is moet je het experiment misschien toch maar als mislukt beschouwen. Volgende keer gewoon een vliegticket boeken.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Vly Label:Bertus
Cover Bring Me The Horizon - That’s the Spirit

Bring Me The Horizon - That’s The SpiritAls er één band is waar je wel een mening over moet hebben, dan is dat Bring...