RECENSIE: Beastie Boys - Legendary

Beastie Boys – Legendary
recensie cijfer 2011-10-12 Afgelopen week passeerde de recensie van de nieuwe plaat van Raekwon de revue op Festivalinfo. Met 1 sterren uit 5 een absoluut dieptepunt. Uit dezelfde serie van releases komt ook de nieuwe schijf van Beastie Boys, al komt die er iets beter vanaf. Legendary is een uitermate vreemde cd, maar wie even goed kijkt, ziet de bedoeling.

Met een aantal interviews, freestyle raps en live-opnames is de cd allesbehalve een nieuw hoogtepunt op muzikaal gebied. Immers, het betreft hier helemaal geen nieuwe cd met nieuwe tracks. Iets waar het publiek wellicht wel op zit te wachten.

Nee, Legendary moet gezien worden als een soort audiodocumentaire. Waar normaliter een dvd zou worden gebruikt als medium voor een documentaire over een artiest of groep, wordt hier gekozen voor een cd. Dat heeft als voordeel dat er freestyles, die niet zijn gefilmd, maar slechts zijn opgenomen, wel uitgebracht kunnen worden. Net als de radio-interviews en de live-opnames.

De freestyles zijn alleszins redelijk te noemen. ‘Radio Nova’ bijvoorbeeld geeft blijk van behoorlijke skills van het drietal, op enkele typische freestylefoutjes na. Dezelfde rijmwoorden twee keer achter elkaar geven blijk van een authentieke opname.

De live-opnames zijn jammer genoeg van een wat mindere kwaliteit. Niet dat de Beastie Boys niet goed zijn live, maar de kwaliteit van de opnames zijn over de gehele linie beroerd. ‘Amsterdame’ wordt weggeblazen door de beat en de bas, om een voorbeeld te geven.

De interviews zijn leuk, al is een ding onbegrijpelijk. Er is namelijk gebruik gemaakt van allang uitgezonden radio-interviews. Nu mogen de quotes over hun visie op bepaalde creatieve processen rondom albums, video’s en films er absoluut zijn, de Beastie Boys hadden wellicht toch even de moeite kunnen nemen om wat nieuwe vragen en antwoorden te verzinnen.

Door het geheel op een rijtje te zetten, krijg je de indruk dat er makkelijk geld verdient moet worden. We graaien een aantal opnames van de plank, branden die op een schijfje, doen niet de moeite om een boekje mee te leveren (er is alleen een foto op de cover te vinden), en dan is het wel goed. Radio-interviews hergebruiken is wel het absolute toppunt.

Toch is Legendary het luisteren wel waard, dankzij tracks als ‘Another One Bites The Dust’. Net als dat een documentaire op tv of dvd het kijken, soms zelfs meermaals, waard is. Het is een creatief experiment, waar veel meer moeite ingestoken had moeten worden. Dat is jammer, want het concept is goed. Kopen? Nee. Een keer luisteren? Ja, dat wel. Daar is Legendary interessant genoeg voor.

Eerdere recensies van The Beastie Boys:
- 11-05-2011: Hot Sauce Committee Part II;
- 27-06-2007: The Mix Up.