RECENSIE: We Be Naked - You Must Be Art

We Be Naked -    You Must Be Art
recensie cijfer 2010-11-10 De dame en heren van We Be Naked, een nieuwe pop/rock band uit Amsterdam, weten hoe je een goede entree moet maken. De groep, bestaande uit zangeres Marloes, gitarist Bas, drummer Guy en bassist Marcel, zijn al 'battle-tested' door het geven van shows in Engeland. Ook presenteerden ze hun debuut album, You Must Be Art, onlangs met een optreden waar een reeds bewezen blijvende naam in de muziekindustrie, Ellen ten Damme, een gastoptreden verzorgde. Het is een gang van zaken die bewijst dat de bandleden van wanten weten.

Maar is alle moeite rondom het promoten van deze cd terecht? In eerste instantie krijg je de indruk dat dat wel het geval is. Van de openings- en titeltrack tot aan het zesde nummer, 'Young Birds', is het allemaal best indrukwekkend. We Be Naked voegt de daad (de muziek) bij het woord (alle praat eromheen, de album cover), door lekkere, poppy rocknummers in een kunstzinnig omhulsel te serveren. Dat laatste is vooral te danken aan de zang van voorvrouw Marloes, die doet denken aan het stemgeluid van andere grote dames in de Nederlandse muziekindustrie, waaronder die van Jacqueline van Krezip. De muziek is rustig genoeg om toegankelijk te blijven voor het popvolk, maar heeft door vlagen van harder gitaarwerk ook de potentie om het dak van de plaatselijke rocktempel eraf te knallen.

Helaas bewijst We Be Naked op You Must Be Art dat een goed begin niet altijd leidt tot een goed einde. Het album schiet perfect uit de startblokken, maar kakt halverwege in. Vanaf de middenstip dribbelt We Be Naked slordig voort. De pop- en kunstzinnige kant die van de eerste zes nummers een feestje maken, worden in de laatste zes nummers naast de zijlijn gelegd. Het is vooral gitaar en meerstemmig geschreeuw. En wanneer Marloes in 'Change is Sexy' zingt: "This is our rebel sound", kun je alleen maar wensen dat ze hier niet al te koppig in is.

You Must Be Art toont We Be Naked als een band met twee gezichten. Daar hoeft niets mis mee te zijn, ware het niet dat het hier een Two-Face zoals het Batman-personage betreft: de ene kant is goed en fris, de andere kant is lelijk en beschadigd. Dit debuut album is daarom slechts half goed, maar gelukkig is er ook een troost: live komt het allemaal een stuk beter uit de verf.
Recensent:Randy Timmers Artiest:We Be Naked Label:Dying Giraffe Recordings
Tricky - Mixed Race

Tricky - Mixed RaceHet is alweer vijftien jaar geleden dat de Britse muzikant Tricky zijn...