RECENSIE: Wu-Tang Clan - 8 Diagrams

Wu-Tang Clan – 8 Diagrams
recensie cijfer 2007-12-29 De Wu-Tang Clan is al een dikke vijftien jaar één van de grote namen in de hiphop. Kung-Fu films, superhero comics en mythologie staan aan de basis van de rauwe, vaak erg chille hiphop beats en lyrics. Hun debuutplaat 36 Chambers was direct een klassieker. In de jaren erna volgden een groot aantal solo albums, albums van rappers gerelateerd aan de Wu-Tang Clan en een aantal platen van de Clan als groep. In 2004 leek het einde van de Clan nabij, toen Ol’ Dirty Bastard, die samen met Method Man het gezicht van de groep vormde, tijdens opnames ineen stortte en overleed.

Met 8 Diagrams laat de Wu-Tang Clan echter weten nog steeds een behoorlijke hiphopplaat te kunnen afleveren. Als de plaat opent met ‘Campfire’, komt gelijk het voor de Wu-Tang Clan tekenende sample werk naar voren en worden er een paar wijze woorden gesproken. Zodra ‘Take it Back’ inzet, heb ik er vertrouwen in dat het goed komt met deze plaat. Een lekker roffelende oldschool beat, flowende raps en een catchy refrein. Ook de hierop volgende tracks ‘Get Them Out Ya Way Pa’ en met name ‘Rushing Elephants’, zijn ook erg fijne tracks. De muzikale cirkel is rond als ‘My Guitar Gently Weeps’, van Beatle George Harrison, de basis vormt voor één van de hoogtepunten van de plaat. De Clan maakt er ‘My Heart Gently Weeps’ van. De zoon van George, Dhani Harrison, vult samen met onder andere John Frusciante de gitaarpartijen in.

Dan wordt er overgeschakeld naar een sample. “A wolf should be beaten first, so that it’s badly wounded and the other wolves will smell his blood….” Dan pompt het wat freaky klinkende ‘Wolves’ erin. Met ‘Sunlight’ heeft de plaat, anders dan de songtitel doet vermoeden, een hele donkere track in huis. Een erg relaxt nummer, maar door de duistere sound krijg je er een onbehagelijk gevoel bij. ‘Stick Me For My Riches’ heeft naar mijn smaak teveel een R&B inslag. Doch de beat is prima en zijn de stukken waar Gerald Alston z’n R&B geblèr achterwege laat, prima te doen.

Dan is het weer hoog tijd voor wat oldschool werk. 'Windmill’ en ‘Life Changes’ voldoen hier zeker aan. Oldschool hoogtepunt van de plaat is ‘16th Chamber’. Deze oude track is onder het stof vandaan gehaald en staat alleen op de Europese versie van 8 Diagrams. Het is de laatste track op de plaat waarin O.D.B. nog één keer z’n ding doet. Dan weet je wat je op de rest van de plaat toch enigszins mist.

8 Diagrams is een prima hiphop plaat, vol met rauwe oldschool invloeden met een modern tintje. Coole beats, gave samles en de altijd flowende Wu-Tang leden. Tussen de grote hoeveelheden bagger die de media als hiphop naar voren schuiven, laten de heren hier even piekfijn zien wat echte hiphop is. Daarbij is de bonus DVD ‘Enter the 8 Diagrams’ een leuk extraatje. Het is een ‘making of…’ video van een klein half uur, met live footage en interviews. Voor de hiphop liefhebber zeker een plaat om in de kast te hebben.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Wu-Tang Clan Label:Bodog Music
Trijntje Oosterhuis – Who’ll speak for love

Trijntje Oosterhuis - Who'll Speak for LoveDe componist Burt Bacharach lijkt in Trijntje Oosterhuis zijn nieuwe muze...