RECENSIE: Korn - MTV Unplugged

Korn - MTV Unplugged
recensie cijfer 2007-03-06 De populariteit van het muziekgenre ‘Nu-Metal’ is al enige jaren tanende. Korn, de grondleggers van datzelfde genre weigeren echter hardnekkig om in de vergetelheid te raken, en met succes. In Nederland mag de band dan misschien niet meer de status hebben die zij eens hadden, in de VS is ook hun laatste cd inmiddels al bijna twee miljoen keer over de toonbank gegaan. Misschien is dat de reden dat muziekzender MTV de band uitkoos om een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan de legendarische ‘MTV Unplugged’ serie.

Het zal geen verassing zijn dat het geen gemakkelijke opgave is om de loodzware nummers van Korn te vertalen naar akoestische versies. De band heeft dan ook kosten noch moeite gespaard om dit probleem te omzeilen. Niet alleen door een strijkersectie erbij te halen, maar ook een keur aan exotische instrumenten, variërend van Japanse percussie tot aan zingende zagen en een klokkenspel. Om nog een heel andere reden is dit een interessante cd: kiest de band voor nummers die gemakkelijk om te zetten zijn? Voor de bekende singles, of voor een mix van beiden opties? Het is deze laatste geworden. De band is echter niet altijd even gelukkig geweest in haar keuze van nummers.

De live-klassieker ‘Blind’ is het eerste nummer van de cd en is welhaast onherkenbaar geworden, maar niet in negatieve zin. Het nummer heeft een up-tempo, bijna Spaans klinkend jasje gekregen. Korn is duidelijk niet over één nacht ijs gegaan. De grote hit ‘Freak on a Leash’ is de eerste single van het album en is eveneens totaal op de schop gegaan. Het gast optreden van de notoire zeurkous Amy Lee doet het ergste vermoeden, maar de irritatiegrens wordt maar één keer bereikt. Het nummer is dan ook een goed voorbeeld hoe goed Korn akoestisch kan uitpakken.

Opvallend is eveneens de cover van de Radiohead klassieker ‘Creep’, hoewel het nummer tekstueel gezien goed aansluit bij Korn. Het nummer is lekker relaxed geworden en luistert zeer aangenaam weg. Het is echter ook weer niet een dusdanig bijzondere uitvoering geworden dat het nummer extra is gaan opvallen.

Een opvallend probleem is dat slechts delen van nummers zich zeer goed lenen voor akoestische versies. Zo zijn de coupletten van ‘Falling Away From Me’ zeer goed gelukt, maar slaat de band met het refrein de plank mis. Bij het nummer ‘The Love Song’ is dat net andersom, het refrein leent zich uitstekend voor de akoestische bewerking, de coupletten daarentegen weer niet. Daarnaast komen de singles ‘Got the Life’ en ‘Twisted Transistor’ totaal niet tot hun recht. De eerste is veel te druk, de tweede is ronduit saai.

Een tweede gastrol is er weggelegd voor Robert Smith van The Cure voor de ‘Make me Bad/In Between Days’ medley. Een redelijk geslaagde combinatie al zeg ik het zelf. ‘Throw me Away’ is de afsluiter van het concert en de cd. Het blijkt een waardige afsluiter want ook dit nummer is uitstekend bewerkt. Niet in de laatste plaats vanwege de Japanse percussie.

Al met al is het een bijzonder lovenswaardige poging van Korn om akoestisch te gaan spelen, vooral gezien het werk dat er in het verbouwen van de nummers is gaan zitten. Dit vele werk en de grote hoeveelheid exotische instrumenten kunnen echter niet verbloemen dat deze poging niet helemaal geslaagd is.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Korn Label:Virgin Music
Air - Pocket Symphony

Air - Pocket SymphonyMet de nieuwe boreling Pocket Symphony levert Air een album af dat qua...