RECENSIE: Various - 20 Years Of Victory

Catskills
recensie cijfer 2017-01-14 Het Engelse indielabel Catskills Records werd twintig jaar geleden opgericht door Sonorous Star bandleden Khalid en Amr Malassi en viert dit jubileum met een dubbel verzamelalbum genaamd 20 Years Of Victory. Het label is in die jaren aanzienlijk uitgegroeid en herbergt inmiddels veertien artiesten met uiteenlopende muziekstijlen. Op het verzamelalbum staan bijdragen van elf bands, waarvan de Finse groepen Pepe Deluxé en Husky Rescue, met ieder zes liedjes, het belangrijkste aandeel vormen. Het album bevat van beide bands tevens één nieuw nummer. Doordat het pakhuis van Catskills Records in 2011 in vlammen opging en veel vinylplaten verloren gingen, is een aantal nummers nu voor het eerst weer via dit verzamelalbum verkrijgbaar.

20 Years Of Victory bevat in totaal vijfentwintig nummers en biedt een breed scala aan muziekstijlen, dat varieert van hiphop, punk, progressieve rock, ambient, acid jazz, soul en funk. De volgorde van de nummers is niet chronologisch, maar lijkt meer op sfeer te zijn bepaald.

Het eerste album bevat de drukkere nummers, die vooral in een danceclub goed tot hun recht komen. Naast vijf overwegend stevig rockende bijdragen van Pepe Deluxé, bevat dit deel ook twee liedjes van Black Grass in dancehall reggaestijl en een aantal meer soulvolle songs, waarin blazers en samples domineren. De hoogtepunten op dit schijfje vormen het mellow ‘Spunky Love Fun’ van The Mexican, de mix van reggae en bubbling in ‘Oh Jah’ van Black Grass en de mix van prog rock en soul in ‘The Storm’ van Pepe Deluxé. Ook het nieuwe nummer ‘Go Girl Go!’ van Pepe Deluxé is erg aanstekelijk.

Het tweede deel van de verzamelaar bevat de meer rustige nummers, die ideaal zijn voor een loungebar. Het grootste aandeel wordt geleverd door Husky Rescue, die dankzij de afwisselende zangers en zangeressen voortdurend als een andere band klinken. Deze groep tekent ook voor een aantal van de hoogtepunten, waaronder het frisse en catchy ‘Sound Of Love’ en ‘Summertime Cowboy’, het soulvolle ‘Woman In Blue’ en het broeierige ‘Last Dance’ waarin de band erg doet denken aan Portishead uit de jaren negentig. Daarnaast springt ook de mix van funk en soul in het nummer ‘Three Days’ van de band Hardkandy er uit.

De fraaie cover van het album verdient een eervolle vermelding. Deze werd gemaakt door Ante Kemppainen, die eerder verantwoordelijk was voor het artwork van de Angry Birds spellen.

20 Years Of Victory vormt een interessant overzicht van de afwisselende muziekstijlen van de artiesten die zijn ondergebracht bij het Catskills Records label. Met name op het eerste deel variëren de stijlen dusdanig dat het waarschijnlijk is dat niet alle liedjes even goed in de smaak vallen bij het grote publiek. Het tweede deel is als geheel meer coherent en daardoor meer toegankelijk. Duidelijk is dat het label in de afgelopen twintig jaar hoorbaar volwassen is geworden en ongetwijfeld nog een mooie toekomst voor zich heeft.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:Various Label:Catskills Records
TSS

The Slow Show - Dream Darling The Slow Show heeft met haar unieke sound al lang en breed een plekje in...