RECENSIE: Gemma Ray - The Exodus Suite

Gemma Ray
recensie cijfer 2016-08-18 Gemma Ray is een naam die bij menigeen misschien nog wat onbekend in de oren klinkt, maar dat wil nog niets over haar muzikale kwaliteiten zeggen. Haar laatste album The Exodus Suite, is een bijzonder werk van psychedelische stukken die een hele natuurlijke sound bevatten. Een reden voor deze sound is waarschijnlijk dat zo veel mogelijk live is opgenomen om de zogenaamde Human Flaws die voorkomen tijdens het musiceren te behouden. De plaat is opgenomen in de Infame Candy Bomber Studios in Berlijn, vroeger ook wel bekend als ‘Tempelhof’, waar tijdens de opnames van de plaat achtduizend vluchtelingen opgevangen werden. De dagelijkse confrontatie met dit menselijk leed heeft vooral zijn sporen nagelaten in de songteksten van dit album, die vooral gaan over de behoefte aan menselijke empathie.

Qua tracks vinden we op de plaat een paar echt mooie muziekstukken terug, zoals bijvoorbeeld ‘The Original One’, een rustig treurlied over de moderniteit, wat een melancholische uitwerking heeft op de luisteraar. Bij goed luisteren komt er nog een verborgen omslag naar boven, wat de onderwerpen betreft, waarover gezongen wordt. Tot en met ‘We Are All Wandering’ gaan de teksten vooral over de menselijkheid en verschillende psychologische onderwerpen, en vanaf ‘Acta Non Verba’ slaat dit om en bezingt Gemma de natuur, de grootsheid daarvan en onze plaats daarin. Hierin kunnen we de grote ambities van de artieste terugzien als het aankomt op de onderwerpen die ze aan wil snijden met haar muziek.

The Exodus Suite is een prachtig album dat vele gezichten kent. Het is geschikt als achtergrondmuziek op de late avond, maar kan ook gedraaid worden als het even allemaal om die muziek moet gaan en de rest van de wereld er niet toe doet. Deze veelzijdigheid maakt de muziek des te interessanter en dan ook nog het feit dat alle nummers, wat geluiden, instrumenten en zang betreft, meesterlijk in elkaar geweven zijn. Het zorgt ervoor dat dit album binnen zijn genre zeker een van de betere releases van dit jaar is.
Recensent:Tim Jongenelen Artiest:Gemma Ray Label:Bronzerat Records
Cover Jetbone - Magical Ride

Jetbone - Magic Ride Jetbone is een funky rock ’n roll band uit Zweden die duidelijk zijn roots...