RECENSIE: Babalong - Greatest Hits

Babalong
recensie cijfer 2017-09-01 Babalong besloot voor de titel van hun eerste album de stoute schoenen aan te trekken, en het meteen al Greatest Hits te noemen. Een beetje gewaagd is het wel, maar tot nu toe hebben we alleen nog maar mensen zien glimlachen bij het horen van deze titel. Er staan goede nummers op de plaat van Babalong, maar we gaan er natuurlijk vanuit dat hierna ook nog een aantal ‘great hits’ uitgebracht zullen worden door het duo uit de randstad.

Omdat het een nieuwe verschijning op het toneel betreft is een kort voorstelrondje wel op zijn plaats. Babalong is een studioproject van Dave Mollen en Willem Waterschoot met om hen heen nog een scala aan producers en studioartiesten. De afgelopen jaren hebben ze zo nu en dan al wat gereleased op het internet, maar Greatest Hits is het eerste echte album dat ze uit brengen.

De nummers hebben zeker een bepaald ‘hit-factor’, het is electropop waar heel duidelijk een scheut pop doorheen zit. De nummers pak je bij het luisteren vlug op en blijven daarna nog uren in je hoofd rondhangen. De opener ‘Row On’ is wel ietwat onwennig, en de plaat begint dan ook pas eigenlijk bij ‘Cannot’, maar dit is niet problematisch. Verder horen we een verzameling hele solide maar toch ook toegankelijke tracks, die de luisteraar van begin tot eind in hun greep weten te houden.

De beide heren zijn erin geslaagd om een album neer te zetten wat vol staat met vrolijke oorwurmen, en doen daarmee de albumtitel eer aan. Of we in de nabije toekomst meer losse EP releases kunnen verwachten, zoals de afgelopen jaren, of juist weer een volledig album is nog niet te zeggen, maar we blijven voor nu in ieder geval hoopvol in afwachting van het nieuwe materiaal dat zonder twijfel ons ter ore zal komen.
Recensent:Tim Jongenelen Artiest:Babalong Label:Tiny Room Records
Cover Combonations - Dunya

Combonations - Dunya ComboNations is een band die werd opgericht door de in Oslo woonachtige...