RECENSIE: De Heer James - Voor Alle Leeftijden

James
recensie cijfer 2016-06-26 Voor Alle Leeftijden is een album geschreven door kinderen die in hun jonge leven al te maken hebben gehad met het monster dat kanker heet. Dit klinkt op het eerste gehoor heftig. Misschien schrikt het ook een beetje af, niet iedereen wil geconfronteerd worden met zo’n harde werkelijkheid als verlies en ziekte bij kleine kinderen. Misschien denk je daarom dat je voor alle leeftijden beter aan je voorbij kan laten gaan. Niemand heeft immers zin om op zondagochtend gezellig een cd in de speler te stoppen en zich meteen depressief te voelen? Doe dit wel. Juist op zondagochtend, als de eerste stralen zon door het raam naar binnen komen en het leven zich op zijn best laat zien kan dit album van Sir James (voor de gelegenheid omgedoopt tot De Heer James ), in samenwerking met stichting VOKK en Roparun, je eraan herinneren hoe kostbaar het leven daadwerkelijk is. Voor Alle Leeftijden is het tegenovergestelde van deprimerend, het herinnert de luisteraar hoe simpel en mooi het leven kan zijn.

Simpele zinnetjes, gecureerd door de heren van Sir James uit elf interviews. Maar wel simpele zinnetjes die stuk voor stuk de enorme lading van het onderwerp dekken, op de scherpst mogelijke manier. Deze teksten opschrijven in een bundel was al een geslaagd project geweest, had al impact gehad op de luisteraar. Maar dat is niet wat ze gedaan hebben. De Heer James heeft de keuze gemaakt de context van een muzikaal klaslokaal op te wekken, met een warm geluid waar zelfs legendarische bands als Johan trots op zouden zijn geweest. De keuze van de begeleiding, waarbij de teksten alle ruimtes krijgen zich in je hoofd te planten terwijl de muziek zich als een warme deken om je heen vouwt, past perfect. De zangstijl van Tommaso Sarri is recht voor zijn raap, hij kiest bewust voor duidelijkheid in zijn articulatie en kalmte in zijn toon. Vergelijkbare projecten zoals De Speeldoos van Roos Reebergen en Torre Florim maakten van de teksten van kinderen hun eigen muziek, bij Voor Alle Leeftijden bevind de muziek zich in de kracht van het onderwerp. Sarri en zijn bandgenoten weten dit en gedragen zich als een warme buitenstaander.

Dit is geen goed ‘project’ album. Dit is een goed album. Een heel goed album zelfs. Als Sir James dit album had geschreven aan de Costa Brava met tien bier achter de kiezen dan was het nog steeds één van de beste Nederlandstalige poprockalbums van het jaar geweest, maar het is ontegenzeggelijk dat de kracht van het onderwerp bijdraagt aan het succes van Voor Alle Leeftijden. ‘Madelief’, ‘Ouder Worden’ en ‘Dromen’ laten je niet alleen voelen hoe bijzonder deze kinderen zijn, je kunt jezelf er evengoed in terugvinden. Koop dit album niet om een goed doel te steunen. Koop het om jezelf een plezier te doen.
Recensent:Jelle Burger Artiest:De Heer James Label:Dying Giraffe Recordings
Mulder

Paul Mulder - Rivier “Paul Mulder: Handgemaakte muziek” luidt de leus op de website van deze...