RECENSIE: The Magic Numbers - Those the Brokes

Magic Numbers - Those are the brokes
recensie cijfer 2006-12-03 The Magic Numbers, dat is nou ‘ns een band om blij van te worden! Tenminste, dat was het geval met hun debuut vorig jaar, dat insloeg als een bom. Als je niet beter zou weten zou het als een beproefd marketing concept klinken: vier redelijk gezette muzikanten, twee mannen en twee vrouwen, en dan blijkt het ook eens om twee keer een broer/zus stel te gaan. En dan nog het mooiste: drie van de vier kunnen bloedmooi zingen en ze schrijven de prachtigste en meest blije liedjes!

Ook live blijkt de band het waar te kunnen maken: eerder dit jaar gaven ze in Tivoli een van de optredens van het jaar, en op de laatste Lowlands-editie waren ze een van de hoogtepuntjes. En nu is er dan het ‘moeilijke’ tweede album, getiteld Those the brokes. Het zal niemand verbazen dat de verwachtingen hoog gespannen waren.
Het album opent vertrouwd met This is a song. Ja hoor, een opwekkend liedje met supercatchy melodielijn waar je je vingers bij aflikt. In deze donkere dagen zorgen de Magic Numbers opnieuw voor een behaaglijk lentezonnetje in je huiskamer. Maar dan, bij single Take a chance, horen we opeens een lichtelijk andere toon.“It’s a crying shame, that the love you’ve made, is a cross that you bear”, klinkt het in het refrein. En vanaf dat moment slaat het album toch een iets andere weg in.

The Magic Numbers blijken veel meer te kunnen als alleen maar blije catchy liedjes schrijven. De band verweeft op dit album soul invloeden in haar geluid, zonder de mooie melodieën uit het oog te verliezen. Bassiste Michele Stodart en toetseniste/percussioniste Angela Gannon treden hier nadrukkelijker op de voorgrond, en ze hebben groot gelijk. Undecided en met name Slow down doen de gouden tijden van Motown herleven, maar dan wel in een eigen Magic Numbers jasje. Prachtig gewoon, hoe de stemmen van de zangeressen zich hier mengen met die van leadzanger Romeo Stodart. Je moet wel een ijskonijn zijn wil je hier niet een warm gevoel van krijgen.

De band maakt op dit album de verwachtingen dus niet alleen waar, maar legt de lat zelfs nog een stukje hoger. Het album bevat een aantal extra’s (o.a. twee videoclips) zodra je deze in je PC stopt en is bovendien wel héél sympathiek geprijst bij een niet nader te noemen keten met vijf letters, beginnend met een P. Kopen dus, al is het maar voor onder de Kerstboom straks!
Recensent:Chris Dietzel Artiest:The Magic Numbers Label:Heavenly Records
Panic - Circles

Panic - CirclesJe zou zin krijgen om iemands kop in te slaan als je de muziek van Panic...