RECENSIE: The Kooks - Listen

Kooks
recensie cijfer 2014-09-03 Na lang wachten is de vierde plaat van The Kooks eindelijk uit. Zelf beschrijven ze hun nieuwe album Listen als een tweede debuutalbum. “De eerste drie albums waren hoofdstuk één, dit album is het eerste van hoofdstuk twee”, aldus frontman Luke Pritchard. Geproduceerd door Pritchard en de Engelse hiphopproducer Inflo hebben de Britten voor dit nieuwe album een geheel andere kant gekozen.

Van het muzikale imago dat we gewend waren van The Kooks, namelijk akoestische en poppy indiesongs die menig tienermeisjeshart harder laat kloppen, blijft vrijwel niets over. Het viertal heeft ervoor gekozen om meer te experimenteren, onder andere geïnspireerd door Ethiopische jazzmuziek (te horen in het nummer ‘Sunrise’). Dat is al te horen vanaf het eerste nummer, ‘Around Town’, duidelijk geïnspireerd door gospel, iets wat we ook terug kunnen horen in ‘Bad Habit’ en ‘Down’. Het album is ineens ontzettend funky en elektronische elementen worden plots meer gebruikt, bijvoorbeeld in ‘Westside’ en ‘Are We Electric’. Mede door de belangrijke rol van gitaarriffs en de stem van Pritchard, blijft het echter wel enigszins herkenbaar voor The Kooks. Het misstaat absoluut niet. Deze herkenbare sound is bijvoorbeeld nog te horen in het afsluiter ‘Sweet Emotion’.

Een van de hoogtepunten is ‘Forgive & Forget’, dat lijkt te beginnen zoals we uit het eerdere werk van de band gewend waren, maar dat vervolgens overloopt in een nummer met funky gitaarloopjes en een dansbaar ritme. Ook ‘Bad Habit’ is een goed nummer, met een meezingbaar ’ohohoho’, en een lekker refrein – dat het gaat over een seksverslaving wordt op een vrij subtiele manier verwerkt in de tekst: ”Looking for a stranger / Looking for a stranger to love / You say you want it, but / You can't get it in / You got yourself a bad habit”. Bovendien is er zelfs plaats voor een ballad, ‘See Me Now’, die Pritchard schreef voor zijn overleden vader.

The Kooks hebben zichzelf plots herontdekt, zo blijkt uit Listen. Van zogenaamde brave jongensmuziek, waar we ook al heel tevreden mee konden worden gesteld, naar meer experimenteel – voor The Kooks althans. Meer elektronisch, meer funk en meer akoestische gitaar en zang die heel belangrijk zijn. Het echte herkenbare The Kooks geluid van Konk en Inside In / Inside Out is ergens wel een gemis, maar een fris geluid is misschien wel even goed voor de band.
Recensent:Vera Vaessen Artiest:The Kooks Label:Virgin Music
Cover Fabrieke - Zattelied

Fabrieke - FabriekeIn september bracht Fabrieke hun debuut Zattelied uit, ook wel (zeer...