RECENSIE: Playstation 2 - Buzz : The Big Quiz

Buzz The Big Quiz
recensie cijfer 2006-06-09 Gamepersonage Buzz is een geinig mannetje. Maar vooral een hyperactieve presentator. Buzz is een gamepersonage dat je voor de verandering eens niet zelf kunt besturen. Toch voert hij in het vervolg op de toffe muziekquiz (lees hier over Buzz: De Muziekquiz) Buzz: The Big Quiz weer regelmatig het hoogste woord.

Waar vorige keer de aanwezige ervaren (mannelijke) popquiz spelers in het bezit van de meest belachelijke muzikale feitenkennis met elkaar strijdden om de eer, blijken de kansen bij de nieuwe Buzz wat gelijker verdeeld. Dat je geen nerd of gamer hoeft te zijn om je fanatiek op Buzz te storten blijkt al snel; de dame in het gezelschap van namens Festivalinfo/Podiuminfo afgevaardigde gamers houdt twee potjes de leiding in het puntenklassement. De zeer geslaagde uitwerking en grapjes en afwisselende vragen zorgen ervoor dat het spel door vrijwel iedereen goed te spelen én érg leuk is. Zelfs mijn ouders die toevallig op visite kwamen toen Buzz net gearriveerd was zijn inmiddels door Buzz gecharmeerd.

Hoe werkt een potje Buzz?
Bij Buzz worden 4 aparte quizcontrollers geleverd. Je neemt met 4 man/vrouw plaats op de bank voor de tv en vervolgens wordt je door presentator Buzz gevraagd om een geinig personage en een hilarisch geluid (sirenes, lachten, boeren etc.) te kiezen dat je te horen krijgt als je op je buzzerknop drukt. Daarna voer je eventueel je naam in en volgen er diverse spelrondes waarin de opzet elke keer weer nét iets anders is. Hierdoor is Buzz meer dan alleen maar recht-toe-recht-aan quizvragen beantwoorden en is het in principe leuker dan een potje oldschool analoog tafeltriviant.

De vragen bestaan altijd uit vier opties en variëren in moeilijkheidsgraad. Van het niveau 'weekend millionairs vragen tot de 500 euro' die iedereen gelijk weet, tot 'zijn er geen hulplijnen in dit spel?' Waar het bij de muziekquiz nog vooral geluidsfragmenten waren waar de vragen over gesteld werden, zijn dit keer veel beeldmateriaal gebruikt. Filmpjes en foto's van bekende gebouwen, filmsterren en dieren komen frequent langs, een enkele keer wordt er ook een geluidsfragment gebruikt.

In de ene ronde dien je zo snel mogelijk op de rode knop op de Buzz-controller te rammen als je de juiste foto in beeld ziet die matcht met een gestelde vraag. In een andere ronde dien je je keuze uit vier opties te maken door middel van de aanwezige gekleurde 'multiple choice' knoppen. Reactiesnelheid en tactiek spelen bij de meeste rondes een grote rol. Een van de rondes lijkt een beetje op 'get the picture'. Hier wordt een foto langzaam steeds duidelijker in beeld gebracht, waardoor te snel de verkeerde optie kiezen eerder regel dan uitzondering is. Dit werkt natuurlijk erg op de lachspieren. In de spelvariant 'vraag het een vriend' dien je in te schatten wie van je medespelers het antwoord op de gestelde vraag zou kunnen weten. Indien hij of zij het weet, krijg je beiden punten. Net als je denkt dat dit wel erg zoetsappig samenspelen is, krijg je de volgende ronde voorgeschoteld waar de snelste speler de trage reageerders virtueel met een pistool mag afknallen. Het gaat er allemaal net wat komischer en vlotter aan toe dan de meeste ouderwetse gezelschapsspellen. In vergelijking hiermee is het voordeel dat je geen last hebt van slecht uit hun woorden komende vragenvoorlezers. Het nadeel van de Buzz spellen is echter dat het aantal vragen natuurlijk niet onbeperkt is. Na meerdere rondjes spelen komen onvermijdelijk vragen langs die je al eens gezien hebt. Het zou erg gaaf zijn als de Buzz quiz-reeks ook op de komende Playstation 3 wordt voortgezet. Wellicht zijn er tegen die tijd mogelijkheden om het arsenaal aan vragen online te updaten waardoor de levensduur verlengd kan worden. Don't get me wrong: de hoeveelheid hilariteit en de gezelligheid die ook dit deel van Buzz veroorzaakt maken het spel echter zeker tot een aanrader.

Benieuwd geworden wie of wat Buzz is?
Bezoek de Buzz website (hier kun je Buzz leren kennen en een éénpersoonsvariant van Buzz spelen voor een geinige impressie).

----------