RECENSIE: Playstation 2 - Shinobido : Way Of The Ninja

Shinobido Way Of The Ninja Playstation Game
recensie cijfer 2006-09-05 Voordat ik het spel Shinobido in de console doe besluit ik eerst wat achtergrondinformatie over de game op te zoeken. Na wat zoeken op internet stoot je al snel tegen een aantal andere recensies. Het spel scoort veel onvoldoendes (tweeën en drieën!) en enkele quotes van collega’s zijn “grote teleurstelling”, “frustrerende besturing”, “lelijk als de nacht” en “deze gaat rechtstreeks naar de kast”. Wil ik het spel eigenlijk nog wel in m’n PS2 doen?

Doordat het spel zich afspeelt in Japan (zestiende eeuw) is de gesprokentaal helaas ook Japans, maar gelukkig wel ondertiteld naar het Engels. Hiermee geeft het spel al aan niet geschikt te zijn voor de jonge(re) spelers, daarnaast is het jouw taak wraak te nemen op een aantal moordenaars... Dit wraak nemen gaat vaak gepaard met het nodige bloed (kan ook uitgezet worden) wanneer je hem ervan langs geeft met je katana (zwaard). Als dit je lukt tenminste, de gameplay is erg nauwkeurig waardoor het moeilijk is om recht voor je bewegende vijand te komen. Dit levert helaas veel irritatie op tijdens het spelen. Ervaring leert dat je beter je vijanden kunt omzeilen of gebruik maken van je werpsterren, zodat je niet te dichtbij hoeft te komen.

In het spel worden veel aanwijzingen geven over nieuwe trucjes, maar de richting die je in het spel kiest mag je zelf bepalen. Deze keuzes bepalen tevens de afloop. Een andere keuze betekent dus een andere afloop van het spel. Deze flexibiliteit vinden we ook terug in de construction mode, hier kun je je eigen levels en missies ontwerpen om vervolgens te spelen.

Hoewel de camerastandpunten vaak tegenwerken hebben deze ook goede kanten. Wanneer er een huis of boom in de weg staat kun je met wat cameragedraai zorgen dat deze weg gaat. Of zou dit een fout zijn van de ontwikkelaars? Ontwikkelaar die overigens ook verantwoordelijk waren voor de (wel) populaire ninja reeks Tenchu.

Wellicht dat het door alles hierboven spannend overkomt, maar dat is het niet. Ik ben benieuwd of er iemand is die het spel heeft uitgespeeld. Dit niet omdat het zo moeilijk is, maar omdat het zo vervelend is.

Bezoek de Shinobido Website
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Playstation 2 Label:Sony Playstation
MonkeyRAM - Control