RECENSIE: Gamecube - SSX On Tour

ssx on tour cover
recensie cijfer 2006-01-04 Bij de vorige delen van de snowboardgame-serie SSX was spelen een kwestie van disc in de kubus, station of box en boarden maar. Dit keer echter, wordt de aandacht direct getrokken door het overdonderend gave intro. De toon voor het spel wordt hierdoor gelijk vet gezet. Een betere theme-song dan Iron Maiden's Run To The Hills is voor een snowboardgame dan ook nauwelijks denkbaar! Dit gegeven gepaard met een tof rauw-cartoonesque nieuwe ssx-huisstijl, de vele keuzemogelijkheden om je personage vorm te geven en de directe mogelijkheid om uit een flink gevuld dubbel-album aan goede muziek je eigen favoriete nummers te kiezen (of een 'mixtape' samen te stellen) maken het spel al behoorlijk interessant voordat er richting de piste getrokken wordt.

Hoewel gamefabrikant EA veel realistische sportspellen uitbrengt, is SSX On Tour (of SSX4)allerminst een simulatie van écht snowboarden. Het 'On Tour' element blijkt dan ook niet te staan voor de mogelijkheid om in-game naar bestaande wintersportgebieden af te reizen. 'On Tour' duidt op de aanpak waarin je met dit spel, alsof je een tourende rockster bent, jezelf door hard werken en vooral veel 'spelen' omhoog dient te werken in de populariteitsranglijst. Punten heten in dit verband 'hype' en hype verdien je door een heel scala aan mogelijke wedstrijdjes op de plank(en) in de sneeuw te winnen. Dit doe je op je snowboard of op de ski's, wat een welkome nieuwe variatie is in de SSX reeks (al was het maar omdat er ook tegenstanders op ski's zijn, zodat je je virtueel kunt uitleven op de irritant aanwezige ski-klasjes). Racen tegen één of tegen meerdere tegenstanders, trucpunten scoren, railsliden of compleet berzerk gaan in een enorme half-pipe, aan de sneeuwpolitie ontsnappen, 'gitaren met dubbele hals' verzamelen(!), stoer om te doen is het allemaal. Vanzelfsprekend ziet het nieuwe SSX er grafisch weer iets beter uit, gelukkig voelt de besturing (op de Cube controller althans) net als bij het vorige deel uit de serie, heerlijk aan.

Als je alle drukte even zat bent, dan kun je naast de competetieve elementen ook chillen of oefenen in 'freeride-modus'. In de Quick Play optie, waar je losse evenementen die je in de tour succesvol hebt volbracht kunt spelen, vind je de twee spelers variant, waardoor je je ssx-skills kunt meten met je maten. Speciaal aan de Gamecubeversie van SSX On Tour bestaat hier de lollige optie om met Nintendo iconen Mario, Luigi of de prinses te spelen. Ook zonder deze functie is het spel een must voor elke boardende cube-eigenaar of eigenlijk voor iedereen die het leuk vind om racespellen te spelen. Toch is het zeker geinig om met een boardende supermario op Motorhead's Overkill monstertricks uit te voeren en complete skiklasjes omver te beuken.
SSX On Tour is echter beschikbaar en aantrekkelijk voor alle drie de populaire consolemerken, het eindoordeel wordt dus niet door de er toch ten onpas bijgesleepte paddestoelenslikker beinvloed.

Zoals vermeld krijg je flink wat muziek cadeau. Niet de minste goden leverden een bijdrage aan de soundtrack. Fijn rockend racen is het op (naast natuurlijk Maiden en Motorhead) op de recente tracks van o.a. Pennywise, Bloc Party, Avenged Sevenfold, Queens Of The Stone Age, Fu Manchu en The Hives. Verder is er keuze uit wat meer ontspannen tunes van Bonobo, The Herbaliser en Jurassic 5 en de swingende nummers van Hot Hot Heat, Maximo Park en Goldfinger. Dit is echter slechts een subjectieve selectie, nog meer bekende en minder bekende bands zijn tijdens het boarden te beluisteren. Sommige nummers ben ik inmiddels sterk gaan waarderen. Net als bij SSX3 (Jerk It Out van The Ceasars zit nog steeds regelmatig in mijn hoofd) heb ik zelfs weer wat voor mij nieuwe bands ontdekt. Billy Talent klinkt geinig en van Bloc Party moet ik wellicht toch eindelijk eens (laatste der mohikanen?) een compleet album luisteren!

Natuurlijk is de muziek ondergeschikt aan het spel. Met het geluid uit of met écht eigen soundtrack blijft SSX ook overeind. Dankzij een aangename leercurve is het voor zowel beginners als goefende spelers een uitdaging om steeds verder te komen. De overduidelijke oprechte liefde voor snowboarden van het team achter het spel (wat ook al bleek uit de bonus footage bij SSX Tricky) en de perfecte digitale adaptatie van het rock & roll gevoel maken SSX On Tour zelfs zonder de geniale soundtrack tot de meest rockende game ooit.

Bezoek de SSX On Tour website
Recensent:Jeroen Verdel Artiest:Gamecube Label:EA
KingKongGame