RECENSIE: Playstation 2 - Ghost Rider

Ghost Rider cover 100px
recensie cijfer 2007-03-26 De stripverhalen van het Amerikaanse Marvel Comics zijn al jarenlang een geweldige inspiratiebron voor het verfilmen van bestaande verhalen. The Fantastic Four, Spider-Man, The Incredible Hulk, Daredevil en X-men waren eerder al een groot succes in de bioscopen en nu ook de film Ghost Rider. Deze film gaat over stuntmotorrijder Johnny Blaze (gespeeld door Nicolas Cage), die zijn ziel verkoopt aan Satan (Niet de Bijbelse, maar Mephisto, de Marvel versie). Voor “waarom” en “hoe” moet je maar de film kijken (of Wikipedia), want er is niets vervelender dan een spoiler in een review.

Bijna vanzelfsprekend is er samen met deze film een gelijknamige game verschenen, dit voor de Xbox, PSP en de Playstation 2. Dit spel is uitgegeven door het jonge (actief sinds 2005) bedrijf 2K Games welke opvallend veel films (o.a. The Da Vinci Code) en series (o.a. 24 en Family Guy) in de nog kleine releaselijst heeft staan. Dit is in het geval van Ghost Rider echter niet een copy/paste van de film, aan de comic tussenfilmpjes in het spel blijkt deze dan ook meer te refereren naar de stripreeks dan naar de film. Je hoeft dus in elk geval niet bang te zijn dat het spel de film verklapt en vise versa. Het uitbrengen tegelijk met de film heeft blijkbaar gewoon veel voordelen voor de publiciteit rond het spel.

In het spel ga je als Johny Blaze te voet en per de motor door de levels, deze motor draagt de naam Hell Cycle en kan net iets meer dan die van je vader. Op deze kun je namelijk ook over het water rijden, sprongen maken, raketten afvuren en met een ketting (Hell Chain) je tegenstanders van je afslaan. Deze Hell Chain en Hell Cycle kun je naarmate het spel ook upgraden waardoor je nieuwe mogelijkheden krijgt. Toch blijft het spel van het begin tot eind hetzelfde, de ene na de andere karakter verslaan totdat je een level hebt gehaald.

Opvallend is dat de PSP game wel veel meer afwisseling blijkt te hebben, op deze heb je naar verluid multiplayer-opties en toegang tot meer racegames. Juist dit is een gemis op het medium waarom wij hem getest hebben, de Playstation 2. Tevens erg raar waarom de ene meer functies heeft dan de andere, verwacht 2K Games soms dat mensen hiervoor het spel voor beiden mediums zullen aanschaffen?

Het spel Ghost Rider had stukken beter en complexer gekund. Het afwisselen van motor naar firstperson-levels is blijkbaar niet variërend genoeg om te kunnen blijven boeien. Het uitspelen is nu slechts een kwestie van tijd. Echter gebeurt het hierdoor niet dat je het spel weglegt omdat je vast blijft zitten op een bepaald punt. Nu is het natuurlijk de vraag wat er erger is.

Een voordeel is dat ook de winkels ervan bewust zijn dat er niet veel speeltijd in gestoken zal/kan worden, waardoor hij (relatief gezien) goedkoop verkrijgbaar is. Alleen is het de vraag of je na het lezen van alle negatieve recensies op het internet en in de bladen hier nog wel zin in hebt.

De officiële website van de game Ghost Rider.
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Playstation 2 Label:2K Games
Freedom Call - Dimensions