RECENSIE: Brandt Brauer Frick - Miami

Cover Brandt Brauer Frick - Miami
recensie cijfer 2013-05-24 “Techno without technology”, dat is het motto van het Berlijnse trio Brandt Brauer Frick. Deze klassiek geschoolde Duitsers laten computers en andere elektronische hulpmiddelen (grotendeels) links liggen en weten met een breed scala aan klassieke instrumenten en repetitieve, groovy composities geweldig lekkere techno te produceren. In 2010 debuteerde ze met de plaat You Make Me Real. Voor het tweede album, Mr. Machine (2011), werden de nummers van de debuutplaat bewerkt en ingespeeld door het tienkoppige Brandt Brauer Frick Ensemble. Met dit ensemble weet de formatie ook live de unieke klassieke techno ervaring over te brengen. Afgelopen maart brachten ze als drietal hun nieuwste album Miami uit.

De plaat opent met ‘Miami Theme’, onderdeel van een drieluik van nummers, dat is opgebouwd uit een repetitief en traag pianospel en de zweverige zanglijnen van de Zweedse zangerers Erika Lanunger. Gedurende het nummer zijn op de achtergrond steeds meer geluiden te horen die op een beat lijken, maar het is pas na zes minuten dat er echt een beat hoorbaar is. Van techno is in dit nummer echter nog geen moment sprake. In het nummer ‘Ocean Drive (Schamane)’ komt daar vanaf de eerste seconde verandering in. Een nadrukkelijk aanwezige uptempo beat, die kracht wordt bijgezet door stevig piano werk. Op de eerste single van de plaat, ‘Plastic Like Your Mother’, gaat het Berlijnse trio nog een stap verder. Na de intro lijken alle klassieke elementen/instrumenten losgelaten te worden. Een drukke en nog meer uptempo beat en een steeds terugkerende vocal “turn around!”.

De hiervoor beschreven afwisseling van sound weten de heren op Miami in de perfecte balans steeds weer te laten terugkeren. Van klassieke muziek naar techno, de combinatie daarvan en weer terug. De wijze van tot stand komen van deze derde elpee wijkt af van die van de twee voorgangers, aldus Brandt en Frick. Anders dan op Mr. Machine, die volgens een strak schema werd op genomen met een ensemble, is de muziek op deze elpee op een meer spontane wijze ontstaan. Daarnaast is het uitgangspunt dat voor de debuutplaat gold, namelijk dat de elpee door dj’s te mixen moest zijn, losgelaten.

Op de plaat zijn onder andere bijdragen van (soul)zanger Jamie Lidell (‘Broken Pieces’ en ‘Empty Words’), zangeres Gudrun Gut, op het geweldige ‘Fantasie Madchen’, en de Russische DJ en producer Nina Kravis (‘Verwahrlosung’) te horen. Frick stelt dat de verschillende zangers een grote invloed hebben gehad op de richting die het drietal met het album is opgegaan en dat zij er aan hebben bijgedragen de ‘tracks’ om te zetten in ‘songs’. Hoewel ‘songs’ wellicht niet helemaal de lading dekt en je kan twijfelen over de toegevoegde waarde van zangpartijen in techno, moet geconcludeerd worden dat het de nummers smoel geeft. De Duitstalige bijdragen klinken het meest passend en authentiek.

Brandt Brauer Frick levert met Miami een geweldig mooie en vernieuwende plaat af. Geen makkelijke kost, maar echt een plaat om in te duiken en je volledig door te laten meeslepen. Het drietal zal de plaat de komende tijd live gaan promoten zonder het ensemble. De show zal van visuals voorzien worden door een aan het trio gelieerd productiebedrijf, dat ook hun clips produceert en het visuele concept voor Miami – geïnspireerd op de jaren ’60 Luxus art – heeft gemaakt. Mis het niet!
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Brandt Brauer Frick Label:!K7
Cover Black Rebel Motorcycle Club - Specter at the Feast

Black Rebel Motorcycle Club - Specter At The Feast Black Rebel Motorcycle Club (BRMC) is al jarenlang een stabiele middenmoter...