RECENSIE: Douglas Firs - Shimmer & Glow

Cover Douglas Firs - Shimmer & Glow
recensie cijfer 2013-04-27 Douglas Firs is het alter ego van Gertjan van Hellemont, een singer-songwriter uit Meise, een plaatsje vlak boven Brussel. Van Hellemont speelt gitaar in de begeleidingsband van The Bony King Of Nowhere en daarnaast produceerde hij een album van Love Like Birds. Shimmer & Glow is zijn eerste eigen album.

Van Hellemont etaleert op Shimmer & Glow een liefde voor de muziek uit het Zuiden van de Verenigde Staten. In het persbericht worden Gram Parsons en Lowell George (van Little Feat) als inspiratiebronnen genoemd, maar de muziek van Douglas Firs lijkt ook duidelijk geïnspireerd door The Band. Ook is er soms een overeenkomst met de country-georiënteerde kant van The Rolling Stones. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een nummer als ‘Wild Horses’.

Het hart van Van Hellemont ligt dus in de VS, maar zijn voeten staan stevig in de Gentse muziekscene en hij krijgt op Shimmer & Glow dan ook veel hulp van andere Gentse muzikanten. De bekendste zijn Bram Vanparys, beter bekend als The Bony King Of Nowhere, en Jinte Deprez en Simon Casier van Balthazar.

Shimmer & Glow opent met de mooie titeltrack, waarin vooral de piano van Van Hellemont en de mooie samenzang met onder meer Bram Vanparys en Jinte Deprez opvallen. Ook ‘Apple’ heeft mooie samenzang, maar deze song is veel rauwer dan de openingstrack. ‘Apple’ is niet alleen hard en hoekig, maar ook lekker rammelend geproduceerd. Het mooist aan deze song is de honky-tonk piano, maar ook het Hammondorgel en de mondharmonica zijn erg lekker.

Shimmer & Glow is zeer gevarieerd en Douglas Firs speelt, zeker op de eerste helft van het album, goed met de afwisseling tussen harde en rustigere nummers. Tussen ‘Apple’ en het eveneens vrij ruige ‘I Don’t Think You’re Good To Have Around’ staat het verstilde ‘Baby Jack’, waarop naast zang alleen een piano, een gitaar en een Korg synthesizer te horen zijn.

Ook ‘Misunderstood’ is een vrij rustige song en hetzelfde geldt voor het slepende ‘Never Cared Enough’ en de single ‘Pretty Legs And Things To Do’. In dit nummer gaat Douglas Firs het meest richting singer-songwriter. De rest van het album heeft toch meer een Americana-sound.

Op het tweede deel van Shimmer & Glow overheersen de wat rustigere songs en deze is hierdoor net wat minder interessant dan de eerste helft, waarop de harde en rustige songs elkaar meer afwisselen. Als geheel is Shimmer & Glow echter een uitstekende plaat. Dit heeft natuurlijk deels te maken met de prominente gasten die eraan meewerken, maar uiteindelijk zijn het toch de songs van Douglas Firs die het meeste indruk maken.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Douglas Firs Label:Pias
Cover Brandt Brauer Frick - Miami

Brandt Brauer Frick - Miami “Techno without technology” , dat is het motto van het Berlijnse trio...