RECENSIE: Toxic Holocaust - From The Ashes Of Destruction

Cover Toxic Holocaust - From The Ashes Of Nuclear Destruction
recensie cijfer 2013-05-12 Toxic Holocaust begon ooit in 1999 als een eenmansproject van Joel Grind, waarin hij zijn liefde voor de oudere punk en metal wilde combineren. Net zoals zijn invloeden Bathory, Venom, Onslaught, English Dogs, Possessed en Broken Bones werd het een furieuze riff-aanval met grommende vocalen. Tekstueel kwam zijn fixatie wel heel sterk te liggen op het slechte in de mens en het idee van een wereld na de Apocalyps. Hij deed alles in zijn eentje, van het schrijven van de liedjes tot aan het opnemen.

Nadat zijn demo’s goed ontvangen werden, tilde hij Toxic Holocaust naar een hoger plan door in 2003 het eerste volledige album Evil Never Dies uit te brengen. Nu, tien jaar later brengt hij From The Ashes Of Nuclear Destruction uit. Een verzameling van alle rariteiten, demo’s en b-kantjes, waaronder werk van splits met Municipal Waste en Midnight. Het geeft een mooi beeld van wat deze fanatiekeling door de jaren zoal gedaan heeft.

Verwacht echter geen gigantische groei die te bemerken is. Niets geen elektronische zijstap, geen progressievere vorderingen of iemand die een meer volwassen geluid heeft laten horen. Dit is rauw tot op het bot en zo bedoeld mastermind Joel Grind het ook. Een regelrechte stomp in je gezicht. Het heeft een duidelijke eigen stijl, want als geen ander worden metal en punk sterk met elkaar verenigd. Wacht, noem je zoiets niet thrash-metal? Nee, dat wordt al gauw gekoppeld aan bands als Metallica en Anthrax. In dat rijtje is Toxic Holocaust niet te plaatsen, het heeft namelijk een donkerder en opgefokter geluid wat doet denken aan de oudere punk uit de jaren ’70.

Het grootste deel van deze compilatie bestaat uit demo’s van eerder uitgebrachte albums, waarbij titels als ‘666’, ‘Bitch’ en ‘Death Camp’ bij de die-hard fans wel bekend voor zullen komen. Ze hebben alles zoals het is bij elkaar neergezet, waardoor de kwaliteit van het geluid heel sterk per nummer varieert. De ene keer is het net te volgen zoals op het ultrafuzzy ‘Reaper’s Grave’ van de gelijknamige EP. Een andere keer is het overduidelijk te horen dat het recentelijk is uitgebracht, zoals bijvoorbeeld met ´We Bring Em Hell´ en ‘Altar-ed States’ het geval is. In zekere zin heeft dat zijn charme, want deze muziek zou zijn kracht verliezen met een gladde productie.

Dat ongelofelijke rauwe en duistere, het past volledig bij de bandnaam. Het grijpt je bij je strot, gooit je vol met een overload aan metal en slacht je vervolgens helemaal af als je niet bekend met het materiaal. Dat kan namelijk nogal eentonig en moeilijk te volgen zijn voor nieuwkomers, zeker met de wisselende kwaliteit. Daarom is dit een verzamelaartje die bij uitstek is weggelegd voor de fans van het eerste uur. Toxic Holocaust zal met From The Ashes Of Nuclear Destruction weinig nieuwe zieltjes winnen, maar zijn fanbase zodoende des te meer verwennen.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Toxic Holocaust Label:Relapse Records
Cover Vondelpark - Seabed

Vondelpark - SeabedDe naam klinkt zeer Nederlands, maar Vondelpark is een Britse band, in 2010...