RECENSIE: Chico Mann - Magical Thinking

Cover Chico Mann - Magical Thinking
recensie cijfer 2013-05-28 Multi-instrumentalist Chico Mann heeft zijn strepen in de New Yorkse muziekscene al ruimschoots verdient. De muzikant speelde als gitarist bij Afrobeat gezelschap Antibalas en verdiepte zich ook in de funk en elektro. Op zijn tweede album neemt de producer alle instrumenten en producties voor zijn rekening. Van Afrobeat is op Magical Thinking helaas absoluut geen sprake meer. De plaat is een mainstream mix van funky ritmes, met de nadruk op de elektronica, geworden.

Soms valt er nog een vleugje wereldmuziek op terug te ontdekken. Het Bob Marley-achtige gezang op ‘Edge Of It’ maakt de muziek een relaxtere versie van Bon Sinclar. Ook de gastartiesten zijn verrassend gekozen. Zo doet opkomende soulzangeres Alecia Chakour op ‘I Feel It’ een refreintje. Na een lange opbouw met funky basis en veel bliepjes komt Chakour het nummer naar een clubniveau brengen.

Over het algemeen is Magical Thinking echter een plaat geworden die weinig blijft hangen. Chico Mann probeert zich in de hoek van de funky electronica te begeven, maar weet nergens boven de standaard uit te stijgen. Magical Thinking is daarmee een resultaat dat net zo snel weer van je af glijdt als dat deze je bereikt. Hoewel hij verscheidene malen aan Bob Sinclar doet denken, mist Chico Mann de pakkende refreintjes van de bekende DJ. Te vaak valt de producer terug op melodietjes die al eerder voorbij leken te zijn gekomen. Daarmee klinkt het idee van een Afrobeat muzikant die zich in de electro gaat verdiepen spannender dan het resultaat. Geen hypnotiserende ritmes, maar veel gehoorde funky house ritmes voeren de boventoon op Magical Thinking. Beter pakt Chico Mann zijn gitaar weer op om samen met Antibalas te gaan musiceren!
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Chico Mann Label:Xango Music
Cover Toxic Holocaust - From The Ashes Of Nuclear Destruction

Toxic Holocaust - From The Ashes Of Destruction Toxic Holocaust begon ooit in 1999 als een eenmansproject van Joel Grind,...