RECENSIE: Grindpad - Finger Collector Crew

Grindpad
recensie cijfer 2023-11-29 Grindpad is uit op één ding: de ‘violence’ terugbrengen in metal. Dat doen ze met de nodige korreltjes zout en een hoop passie voor het genre dat thrashmetal heet. Maar vergis je niet, ze brengen dus weldegelijk de nodige gein en venijn met zich mee. Nieuwste wapenfeit van deze Utrechtenaren is de EP Finger Collector Crew. Hier horen we vijf mannen met een voorliefde voor thrashmetal.

Openingstrack ‘A.M.D.’, wat staat voor ‘All Must Die’, komt rechtstreeks uit het handboek van ene Max Cavalera. Donderende gitaarlijnen gemixt met lompe teksten en vocalen zorgen voor een punch die sterk doet denken aan hoogtijdagen van Sepultura, in iets meer dan twee minuten.

Zo scherp en snijdend als deze opening is, zo gevarieerd is de opvolger ‘Santa Cruz (Sharkbite II)’ waar weer andere elementen in terug te horen zijn. Enerzijds hoor je in het couplet ‘Fight For Your Right’ van Beastie Boys terug, doen de vocalen sterk denken aan Lou Koller van Sick Of It All, bespeuren we een vleugje surfrock en combineren ze dit alles met de pit van een Municipal Waste. Oh ja, en het nummer zelf gaat over door midden gebeten worden door een haai. Het kan allemaal bij Grindpad en daarmee steekt deze track er met kop en schouders tussenuit. Ook al ligt die kop dus in Santa Cruz.

Opvolger ‘Yakuza Finger Collector Crew’ begint met een voice-over die vertelt dat de Yakuza de maffia van Japan is. Meer info heb je niet nodig, want de track leert ons wat er gebeurt als je niet naar de Yakuza luistert. Het levert een track op die niet zou misstaan in de catalogus van Slayer. Scherpe solo’s en snelle drums laten voelen dat je inderdaad niet moeten fucken met de Yakuza.

‘AO Godverdomme’ is een Nederlandstalige track, want: “Het is trouwens ook Grindpad godverdomme, en geen Grindpath!” Het past mooi in het geheel, want de agressie van voorgaande tracks wordt nog een tandje opgeschroefd met deze cover van het eveneens Utrechtse De Woanzin.

Ze brengen de EP tot een bombastisch einde met de nucleaire aanslag die ‘Gung-Ho’ heet. Van origine een track van Anthrax, maar gaat met gemak op in het assortiment van Grindpad. Wat mede komt door de mix van venijn en gein die in het nummer verwerkt zitten en zodoende niet zal misstaan bij hun volgende shows.

Gezien de kwaliteit van de eerste drie tracks voelt het misschien wat gemakzuchtig aan om de rest “op te vullen” met covers. Maar het is ze vergeven, aangezien dit geen voor de hand liggende covers zijn en ze met verve uitgevoerd worden. Finger Collector Crew laat vooral een band horen die er zin in heeft en met gemak mee surft op de thrashmetal revival wave. En zien ook overigens, want het artwork is gemaakt door niemand minder dan Ed Repka (bekend van artwork voor Megadeth en Municipal Waste). Dat smaakt naar meer!
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Grindpad Label:Iron Shield Records
Cover Sister May - Undecided Behaviour

Sister May - Undecided BehaviourEen eerste blik op de hoes van het eerste volledige album Undecided...