RECENSIE: Mariusz & De Muzikanten - De Nacht Wachtet

Cover Mariusz & De Muzikanten - De Nacht Wachtet
recensie cijfer 2012-12-06 Marius de Boer alias Mariusz werd geboren in het Friese Stiens. Na als jong volwassene een aantal jaren in het DJ-wereld vertoeft te hebben, dook hij het bandjescircuit in. Maar liefst vijftien jaar lang was hij het boegbeeld van de Friese band Reboelje. Deze band werd een graag geziene naam in Friesland. Mariusz maakte in 2007 een solo-album met producer Nico Outhuijse onder de titel ‘Wat West Hat Wie, waarop zijn singer-songwriterkant werd gecombineerd met elektronische invloeden. Na een aantal jaren solo te hebben gespeeld, wordt een nieuwe band geformeerd door de Boer. Mariusz & De Muzikanten was geboren. Negen singles werden al uitgebracht, maar nu is het dan eindelijk tijd voor het eerste volwaardige album van de band: De Nacht Wachtet.

De schijf opent met het uptempo ‘Blaas Der Op’, een door blazers opgeleukt nummer dat de schijf feestelijk opent. Je wordt als luisteraar hiermee een beetje op een verkeerd been gezet, want dit nummer blijkt niet representatief voor de rest te zijn. Bij liedje nummer twee (‘Ik Sjong Foar Dy’) wordt de voet weer van het gaspedaal gehaald en volgt een door een fraaie viool begeleide ballade. Het is gelijk één van de beste liedjes van de plaat. Ook het lange ‘Sodom of Gomora’ is een zeer behoorlijke compositie met lang uitgesponnen instrumentale passages. ’It Is Net Oan My’ duurt een respectabele acht minuten. Mede door de goede opbouw en spanningsboog weet het nummer de volle tijdsduur te boeien.

Aan de ene kant vind je hier songs die onvoorspelbaar en uniek in zijn soort zijn, aan de andere kant zijn er ook een handjevol simpele popsongs te vinden, waarvoor veel muzikale puristen hun neus misschien zullen ophalen. Hoe het ook zij; de band klinkt erg professioneel en de liedjes zijn over het algemeen ook goed geschreven en uitgevoerd. Of de band ook in heel Nederland zal doorbreken? De tijd zal het leren. In ieder geval claimen ze met dit album hun bestaansrecht met gemak.
Recensent:Etan Huijs Artiest:Mariusz & De Muzikanten Label:Marista
Cover In-Kata - Thanatopraxis

In-Kata - ThanatopraxisVoor goede muziek moeten we tegenwoordig regelmatig naar onze zuiderburen...