RECENSIE: Dry The River - Shallow Bed

Cover Dry The River - Shallow Bed
recensie cijfer 2012-09-28 Van soloproject tot voltallige band: het Engelse indierock/folk gezelschap Dry the River heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke live reputatie opgebouwd. De BBC riep de band zelfs tot één van de doorbraakbands van het jaar uit. Nederland maakte in 2011 voor het eerst kennis met de band tijdens het Eurosonic festival, maar een jaar later verschijnt hun album Shallow Bed pas in ons kikkerlandje.

Meerdere singles werden in hun thuisland al getrokken van dit album, zoals het magnifieke ‘Weights And Measures’ en het meest poppy klinkende ‘New Ceremony’. Het uiterst sfeervolle ‘Demons’ is het eerste echte kippenvel-moment op het album. Door de sterke samenzang, minimale drums en prachtige vioolarrangementen vormt dit het eerste hoogtepunt van het album. Het nummer loopt op voortreffelijke wijze over in ‘Bible Belt’, wederom een pareltje. Hun reputatie als intense liveband klinkt ook door in dit studio album, mede doordat het nergens te geproduceerd klinkt.

De productie van het schijfje was in handen van Peter Katis, onder andere bekend van zijn werk met Interpol en The National. De productie is daarmee in sterke en ervaren handen. De liedjes klinken stuk voor stuk puur, eerlijk en sfeervol. De stem van zanger Peter Liddle gaat vaak de hoogte in, maar het gaat nergens als een kunstje klinken. Hij weet de nummers met verve te dragen op vocaal vlak. De goed geplaatste vioolpartijen zorgen ook voor een juiste dosis extra sfeer en melancholie.
Meer dan andere folkbands maakt Dry the River gebruik van de elektrische gitaar, maar dan wel op gepaste en gedoseerde wijze.

Voor mij is deze band één van de ontdekkingen van dit jaar. Er is eigenlijk niets negatiefs over deze plaat te zeggen, geen enkel puntje van kritiek. Geen nummer is overbodig, geen liedje valt uit de toon en het geheel is, zoals bij de betere albums uit de pophistorie, groter dan de som der delen. Aanrader!
Recensent:Etan Huijs Artiest:Dry The River Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Trey Songz - Chapter V

Trey Songz - Chapter VOp dit moment is Trey Songz de crème de la crème van de Amerikaanse...