RECENSIE: About Today - Perspective

Cover About Today - Perspective
recensie cijfer 2012-10-07 Zo’n anderhalf jaar geleden schreef ik al een recensie over deze band. Toen nog naar aanleiding van hun allereerste demo. Inmiddels heeft de band behoorlijk wat ervaring opgedaan in het livecircuit en heeft ze hierdoor kunnen werken aan de zoektocht naar haar eigen identiteit.

Perspective laat dan ook een flinke stap voorwaarts horen. De EP begint al lekker ambitieus met een instrumentale prelude op melodica. Daarna trapt de band voortvarend af met de titelsong. Deze opening riep bij mij gelijk herinneringen op aan het debuut van de band My Vitriol (wie kent ze nog?). ‘Perspective’ laat precies horen waar About Today goed in is: opzwepende rock, met dissonante gitaarpartijen en oog voor dynamiek. Fijne track!

In de daaropvolgende tracks trekt de band die lijn door. Soms zit die dynamiek in één en dezelfde track en andere keren laat de band een stevigere track volgen door een nummer dat met een meer ingetogen intro aftrapt. Het zorgt ervoor dat je als luisteraar de aandacht er moeiteloos bij kunt houden. En het past wat dat betreft prima in het rijtje van enkele invloeden die de band zelf aanhaalt, zoals And So I Watch You From Afar. Al wordt de dynamiek van die band wel heel anders aangezet.

Waar de band nog kan verbeteren, is de melodie in de zanglijnen. Te vaak wordt het laatste woord van een zin lang uitgerekt. Hierdoor worden sommige zanglijnen wat larmoyant. Iemand die dit kunstje wel uitstekend beheerst is iemand als Eddie Vedder. Maar er zijn er maar verdomd weinig die dit ook goed en mooi kunnen, zonder dat de zang zeurderig en eentonig gaat worden. Liever hoor ik dan de zanglijn van bijvoorbeeld de laatste anderhalve minuut van ‘Hello World’. Waar de samenzang bovendien ook nog eens mooi wordt benut. Hier lijkt een band als Maccabees een grote invloed te zijn geweest. En dat lijkt me een prima uitgangspunt voor About Today om de volgende sprong voorwaarts te maken.
Ik ben nu al benieuwd naar de volgende release van deze mannen.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:About Today Label:Eigen Beheer
Cover Samuel Yirga - Guzo