RECENSIE: Novastrike - Apparatus

Novastrike - Apparatus
recensie cijfer 2006-04-28 Appartus is de naam van de debuut EP van Novastrike. Deze 4-koppige band uit Haarlem maakt al een aantal jaren muziek en brachten tot op heden alleen enkele demo’s uit. Novastrike heeft de afgelopen 4 jaar wel al heel wat podiumervaring opgedaan. En hoopt met deze live-optredens als bagage klaar te zijn om te debuteren. Deze EP bevat 5 nummers en opent sterk met Collide. Een scherp klinkende gitaar stuwt dit nummer voort, aangevuld met een tweede gitaar, bas en drums, vormt het geheel een stevig rockende basis. Zo nu en dan wordt er tweestemmig gezongen en gaan de vocalen de hoogte in. Dit geeft het rockgeluid een emokarakter mee.

Novastrike slaagt er goed in om spanning op te bouwen en laat een afgewogen mix horen tussen rustige en meer heavy stukken. De productie is daarnaast dik in orde. De EP werd opgenomen in de Fieldwork Studio in België, alwaar Mike Butcher de knoppen bedient (onder meer bekend van Black Sabbath en Marvin Gaye). Je wordt daardoor als luisteraar niet gehinderd door amateuristische kunstgrepen, waar veel beginnende bandjes vaak nog een beroep op moeten doen. Dit debuut klinkt al heel volwassen en professioneel.

De gitaarriffs zijn meestal eenvoudig maar doeltreffend. Daar ligt waarschijnlijk ook de kracht van Novastrike. Men doet niet moeilijker dan nodig is en valt daardoor nergens door de mand. Het enige probleem wordt eigenlijk gevormd doordat, ook zelfs op deze maar 5 nummers tellende EP, sommige stukken al op elkaar gaan lijken. Dit komt overigens de herkenbaarheid weer wel ten goede en daar is het Novastrike misschien juist om te doen. Een andere prettige bijkomstigheid voor Novastrike is dat de nummers blijven hangen. Juist door de eenvoud en de herkenbaarheid. “If you admire, those who inspire” uit X’s and O’s is daar een voorbeeld van. Goed in het gehoor liggende eenvoudige tekstregels, die makkelijk blijven hangen. Wat vervolgens de poëtische waarde hiervan is doet minder terzake. Al met al een goed debuut voor Novastrike, niets meer en niets minder.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Novastrike Label:Eigen Beheer
The Spirit That Guides Us - We are...

The Spirit That Guides Us - We are under reconstruction, part 1The Spirit That Guides Us is nog niet voor iedereen een bekende naam, ondanks...