RECENSIE: Seasick Steve - The Best Of

Cover Seasick Steve - The Best Of
recensie cijfer 2011-12-31 Seasick Steve is een hype. Afgelopen jaar stond de 71-jarige artiest voor een afgeladen volle Grolsch-tent op Lowlands, was hij te gast bij De Wereld Draait Door en verkocht hij vervolgens menig zaal in Nederland in rap tempo uit. Of de mensen hier nu echt voor de artiest of puur voor de legende kwamen, blijft de vraag. Het is echter een feit dat hij afgelopen jaar zijn doorbraak in Nederland had. Steve is hot, Steve is op bejaarde leeftijd in zijn hoogtijdagen.

Seasick Steve, ook wel bekend als Steve Gene Wold, trok als tiener de wijde wereld in en koos voor een bestaan als zwerver. Ondertussen wisselde hij verschillende baantjes af met optredens, maar doorbreken kwam er niet van. Zijn grote doorbraak kwam pas toen hij in 2006 werd uitgenodigd voor Jools Holland. Daarnaast staat hij bekend om zijn eigenzinnige instrumenten: een omgekeerde kist die als percussie dient, een drie-snarige gitaar en zijn ‘One-Stringed Diddley Bow’. Een instrument met één snaar die hij bespeelt met een schroevendraaier. Daarnaast beschikt hij over een stem die levenservaring ademt en speelt hij blues in de meeste pure vorm. Kortom, als het verhaal van de man al niet interessant is, dan is zijn muziek dat wel. Zijn teksten kennen geen diepere lagen, maar zijn gewoon uit het leven gegrepen en recht voor zijn raap. Dat is wat hem ook zo sterk maakt, je kunt je direct inleven in zijn nummers. Soms dansbaar en opbeurend, dan weer hartverscheurend of juist tjokvol humor.

Voor iedereen die dit al die tijd al heeft moeten missen, komt de platenmaatschappij met Walkin’ Man, een verzameling van de beste liedjes van Steve. Uiteraard blijft het subjectief of daadwerkelijk al zijn beste liedjes op dit album verzameld zijn. Het album telt ruim 21 nummers en alle vijf albums zijn ruim vertegenwoordigd, waaronder het in mei uitgebrachte You Can’t Teach An Old Dog New Tricks. De nummers staan niet in chronologische volgorde, maar zijn wel zodanig geplaatst dat ze elkaar op het gehoor logisch opvolgen. Hierdoor is het een uitgebreide dwarsdoorsnede van wat je van de man kunt verwachten.

De vraag blijft echter of het misschien niet wat vroeg is voor een verzamelaar van een artiest die nog niet eens grote hits in Nederland heeft gehad. Daarentegen staat het buiten kijf dat dit een mooi introductiealbum is voor iedereen die op het fenomeen wil inhaken. Voor de fans van het eerste uur hebben ze in de deluxe editie een DVD toegevoegd met een concert in de Brixton O2 Academy en de BBC-documentaire “Bringing It All Back Home”. In de documentaire vertelt Steve over zijn leven voor en na zijn grote doorbraak in de muziekindustrie.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Seasick Steve Label:Warner
Cover Birdy - Birdy

Birdy - BirdyDe vijftienjarige Engelse zangeres Jasmine van den Bogaerde, beter bekend als...