RECENSIE: Gui Boratto - III

recensie cijfer 2011-10-31 De Braziliaanse dj Gui Boratto heeft solo albums uitgebracht in 2007 en 2009 en volgt dit jaar met zijn derde solo-album. Begin 2010 verscheen de cd “Back To Light” van “Bomb The Bass” een samenwerkingsproject van producer Tim Simenon samen met deze Gui Boratto. Ondergetekende was destijds erg onder de indruk van dat album en genoot van de vrolijke en opzwepende muziek. Het verschil tussen de samenwerking met Simenon en zijn derde soloproject komt meteen in de titel al duidelijk tot uiting. Op het moment dat iemand er voor kiest om zijn derde album de titel III mee te geven, hoef je niet veel frivole dingen te verwachten. In zijn eentje komt Boratto dan ook met een duisterder geluid dan met Bomb The Bass en maakt hij diepe melodische techno.

Op III heeft Boratto niet alleen een duisterder geluid vergeleken met Bomb The Bass, hij heeft gewoon zijn duisterste album tot nu toe uitgebracht. Dat het duister is, betekent in dit geval niet dat het hierdoor ook ontoegankelijk wordt, of erger nog: dat het onluisterbaar is geworden. Het is simpelweg niet altijd vrolijke muziek, maar dat wil dus zeerzeker niet zeggen dat het geen goede cd is geworden.

Een van de kwaliteiten van Gui is namelijk dat hij als geen ander in staat is om met minimale middelen een sfeer op te bouwen. Techno kan soms wat eentonig worden, maar Boratti weet het voor elkaar te krijgen de tracks zo in elkaar te steken dat ze blijven boeien. Een duidelijk voorbeeld van zo’n opbouw is te vinden in het nummer ‘Flying Practice’, De dj weet hierin de luisteraar echt mee te nemen in zijn muziek.

De eerder genoemde duistere kant van deze cd komt onder andere tot uiting in ‘Stems From Hell,’ een nummer wat niet zou misstaan in een zwaar gewelddadige computergame. Toch is het niet alleen duistere minimale techno wat de klok slaat. Zo is de muziek van ‘The Third’ bijna ambient te noemen en is het afsluitende ‘This Is Not The End’ is dan weer een nummer met een geweldige rock vibe. De Braziliaan zou naar Nederland komen in het kader van zijn Europese tour, maar heeft wegens gezondheidsredenen deze tour voorlopig uitgesteld. Het jarenlang draaien en het hierbij gepaard gaande overvloedige drankgebruik eisten zijn tol. Steken in de zij en een duidelijke waarschuwing van de dokter werden niet genegeerd en Boratto besloot even een pas op de plaats te maken. Het is maar goed dat hij naar zijn lichaam geluisterd heeft en dat ‘This Is Not The End’ niet echt het einde is van deze getalenteerde dj. Het zou zonde zijn een dergelijk talent te verliezen.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Gui Boratto Label:News
Walls – Coracle

Walls - CoracleMet hun debuutalbum Walls wist het gelijknamige gezelschap al de nodig...